דפים

יום שני, אוקטובר 27, 2008

27 באוקטובר - יום שימור המורשת האודיו-ויזואלית

The historic test of Israel will not be military, or economic or demographic – although we cannot exist without these – but rather its spirit, vision and prophetic destiny
(דוד בן-גוריון, ספטמבר 1951)

בשנה שעברה הכריז ארגון אונסקו של האו"ם, על היום הבינלאומי לשימור מורשת אודיו-ויזואלית, שיחול מדי שנה ב-27 באוקטובר (World Day for Audiovisual Heritage). השנה הוא מצוין בפעם השנייה תחת הכותרת Audiovisual Heritage as a Witness of Cultural Identity. כמויות אדירות של חומר אודיו-ויזואלי במדינות שונות כבר הלך לאיבוד מסיבות שונות, וחומר רב נמצא בסכנה מיידית.

אני שמחה לבשר שממש בימים אלו ארכיון הצליל הלאומי של ישראל מתחיל בפרויקט רחב היקף של דיגיטציה. באדיבותה של המנהלת ד"ר גילה פלם, אני מציגה בפניכם מסמך מקיף שנכתב על ידה המפרט את מטרות פרויקט הדיגיטציה והיבטים טכניים של ביצועו. במסמך, שהציטוט של בן-גוריון בתחילת הפוסט נלקח מתוכו, גם רקע על ארכיון הצליל הלאומי ותיאור האוספים העיקריים שבו.

בנובמבר יתקיים הכינוס החמישי בירושלים לדיגיטציה של מורשת התרבות (EVA / MINERVA 2008) בו יציגו הבכירים שבאנשי המקצוע מאירופה ומישראל את החידושים בתחום. ביום הראשון של הכנס תתבצע ההכרזה הרשמית של פרויקט הדיגיטציה בארכיון הצליל, וביום השני ירצו שורה של אורחים מחו"ל על הטכנולוגיות לשימור מוזיקה וסאונד בספריות. לא כל יום מגיעים לישראל מומחים עולמיים שכאלה, פשוט חובה לראות בתכנית מה צפוי בין השעות 9:00-13:00 -גן עדן לטכנאי קול, אספני מוזיקה ובת'כלס כל מי שהמוזיקה בנשמתו.

מוזיקה במדיטק, לחצו להגדלה

לגמרי בצירוף מקרים, בשבוע שעבר ארגנתי קבוצה של אנשי רדיו ואנשים שכותבים על מוזיקה לסיור מודרך בארכיון הצליל הלאומי (ירושלים) ובספרית המוזיקה במדיטק (חולון). בשני המקומות הרגשנו עד כמה הם נאבקים על מעמדם ותקציבם, ומצד שני יצאנו מעודדים ומאושרים שמוסדות כאלה קיימים בישראל. תמיד כשאני מביאה אורחים לסייר במדיטק אני מצביעה על הקיר החיצוני ושואלת: איפה יוצא לכם ללכת ברחוב ולראות על בנין את המילים Nevremind ,Bossanova, ו"מי רצח את אגנתה פאלסקוג"? בארכיון הצליל הלאומי לעומת זאת הרגשנו שנסענו אחורה בזמן (במובן הטוב של המילה), דפדפנו בתקליטים, נדהמנו מהמכשירים ולא הפסקנו לשאול את טכנאי הקול אבי נחמיאס שאלות...

רשימת קישורים
על הביקור בארכיון הצליל הלאומי ובמדיטק כתבו:
יעל רגב באפילו עז
גיא חג'ג' בעונג שבת
תומר לוין במר לוויתן
תמונות מהסיור בארכיון הצליל הלאומי (פליקר)

היום הבינלאומי לשימור מורשת אודיו-ויזואלית – אתר רשמי המפרט את המטרות והפעילויות
Digital Heritage, Israel – אתר רשמי
הפורום לשימור הזיכרון האודיו-ויזואלי בישראל – אתר רשמי
שימור הזמר העברי – מסמך רקע של מרכז מחקר ומידע בכנסת (2002)
Minerva ישראל – אתר רשמי, עם פרטי הכנס

ארכיון הצליל הלאומי – אתר רשמי
Rescue, Preservation and Provision of Access to the Jewish Music Treasures of the National Sound Archives 1930-2007 - מסמך מאת ד"ר פלם על פרויקט הדיגיטציה של ארכיון הצליל הלאומי (2008)

מדיטק חולון – אתר רשמי
ראיון עם מנהל הספריה המוזיקלית במדיטק חולון


לקוראי הבלוג: בקרוב יפורסם החלק השני במאמר של אודי רז על תולדות הסימפול!

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

את באמת באמת עושה עבודת קודש עם הבלוג הזה. פשוט מעולה. כיף לקרוא, מרגש לדעת שגם קורים כאן דברים מעבר לקריאה וכתיבה, ושמטרות חשובות באמת מקודמות בפועל.

אנונימי אמר/ה...

מעולה! יישר כוחך!

הוספת תגובה