דפים

יום שישי, אוגוסט 15, 2008

תיעוד ושימור מוזיקה ואודיו - מאגרים ברשת

ברשימה הפעם אתייחס למוזיקה שבפירוש ניצלה מהכחדה – מוזיקה שמעולם לא היתה עוברת דיגטציה לולא הפרויקטים האלה.

חלק א' - תיעוד שירי עם ופולקלור

מאחורי ארכיונים גדולים ומתוחזקים של מוזיקה בדרך כלל עומדים גופים רציניים כמו מחלקות אוניברסיטאיות או מוסדות השכלה אחרים. הנה דוגמאות לכמה מאגרים מיוחדים שאתאר בקצרה ואציין מה לדעתי אפשר ללמוד מכל אחד, אבל אל תוותרו על האפשרות להתרשם בעצמכם.

ברשימה קודמת על מאגרי מוזיקה ברשת דיברתי על הערך המוסף של שימור המוזיקה בעיקר כאשר מדובר בחומרים נדירים, והבעתי אכזבה מאתר העמותה למורשת הזמר העברי. רק לאחרונה גיליתי את זמרשת ששמה לה למטרה "להציל מהכחדה את השירים שנכתבו והושרו בעברית מראשית הציונות ועד לקום המדינה". באתר המושקע תמצאו רשימה מפורטת של היוצרים והשירים עם אפשרות האזנה להקלטות (בסטרימינג) והרבה מידע אודות הקטעים. כדאי לשים לב גם לעמוד ההפניות לאתרים חיצוניים שיש בהם שירי חלוצים, שירי מחתרת ועוד. מהמאגר הזה אפשר ללמוד איך להתחיל קמפיין לשימור מורשת מוזיקלית ושאפשר להשקיע בעיצוב אתר גם עבור אוספים, מה שברוב המקרים לא קורה כפי שתראו בהמשך.

Digital Library of Appalachia – מאגר ששותפים באחזקתו 8 קולג'ים שונים בארה"ב ובראשם Appalachian College Association. מדובר בתיעוד של חומרים ווקליים ואינסטרומנטליים משנות ה-30 עד ימינו המאפיינים את אזור אפלצ'יה (מזרח ארה"ב). כל החומרים לא מסחריים, מאוד מגוונים וכוללים גם תוכניות רדיו. בדומה אפשר לבדוק גם את אוסף Max Hunter המכיל 1600 שירי עם מאזור הרי Ozrak. מקס האנטר היה איש מכירות נודד שלקח למסעותיו בין 1956-1976, טייפ סלילים כדי להקליט את שירת תושבי ההרים. את המאגר ערך ד"ר Murray מאוניברסיטת מיזורי ללמדכם על הערך ההיסטורי העצום שמייחסים להקלטות כאלה. מהמאגרים האלה אפשר ללמוד מהי רמת כיסוי גבוהה, לעומק ולרוחב, של ז'אנר מאוד ספציפי.

Cantaria – מאגר שירי עם ופולק מסורתיים של אירלנד, סקוטלנד ואנגליה משנת 1600 ואילך. השירים מבוצעים על ידי זמרים מקצועיים או חובבים, חברים ב- Chivalry, קהילת מוזיקאים עצמאיים המתחזקת את האתר. המאגר לא גדול אבל אפשר ללמוד ממנו על הערך המוסף במתן תווים ומילים, ואפשרות להורדת פורמטים שונים של קבצי מוזיקה.

Voices from the Dust Bowl – מאגר ייחודי שיש בו שירים, צלילים, קולות וראיונות. הוא מתעד תקופה קצרה בין 1940-41, בה שהו מהגרי עבודה במחנות בקליפורניה. את המאגר הקימה ספריית הקונגרס, "מרצדס" בניהול גופי ידע וארכיבאות, ואפשר ללמוד ממנו איך מקימים מוזיאון באינטרנט, כאשר לצד הקולות והמנגינות יש תמונות, הפניות ביבליוגרפיות וכיו"ב שביחד הופכים למחקר אתנוגרפי שלם.

חלק ב' – להציל את התקליטים

ברשימה קודמת סיפרתי בהערכה על Avant Garde Project עם אוסף הקלטות אוונגרד מהמאה ה-20 שלא ניתן לרכוש בשום דרך כיום. זו היתה דוגמא למצב שבו אלפי תקליטים מעולם לא הופקו בהוצאה מחודשת על דיסקים. התקליטים האלה נמצאים בעיקר באוספים פרטיים ואם לחברות מוזיקה אין אינטרס מסחרי לשווק אותם מחדש בפורמט דיגיטלי, הרי שגם ההמרה של התקליטים האלה תלויה במקרים רבים ביוזמות פרטיות:

איש השבוע הוא Cliff Bolling. מגזין Wired חשפו את המבצע המדהים שלקח על עצמו – המרת אוסף תקליטי ה-78RPM שלו ל-MP3 ואחסונם ברשת. בולינג מטפל במעל 4000 תקליטים ישנים שהוא בעצמו טורח להמיר ולקטלג. הוא בכוונה משאיר את איכות ההקלטה המקורית, ולא מנקה hiss ושאר רעשי רקע. בולינג זכה השבוע לשבחים מאתר BoingBoing שתרם לחשיפה עצומה ו-Andrew Dubber הכתיר אותו כגיבור וקרא לסייע לו בתרומות. זו כנראה הסיבה שחברת Yahoo! נבהלה והסירה את האתר שלו משרתיה. הדבר מקומם כיוון שעד אותו יום יאהו! לא התייחסה לאתר ולתכניו, על חלק מהחומרים כבר לא חלים חוקי copyright ובולינג מעיד כי מעולם לא קיבל שום תלונה להסיר תקליט מהאתר. סגירת האתר היתה מיידית ללא בירור ובטענה כי ישנה חריגה באחסון ורמת תעבורה למרות שבולינג שילם ליאהו! על חבילת שירות ללא מגבלות אלה. אז נכון לעכשיו האתר עלה לרשת אך העניין משתנה ומרחפת מעליו סכנה. הנה תמונה של "הסטודיו" בו הוא מבצע את עבודת הקודש – פטיפוון 78 עתיק מחובר למחשב PC רגיל, ושימו לב לעטיפות התקליטים המצהיבות מצד שמאל:
כך ממירים תקליטי 78

Kiddie Records Weekly – מתנדבים שהעלו לרשת מאות תקליטי ילדים קלאסיים מכל השנים (באנגלית). האיכות לא רעה בכלל (קבצי zip), עטיפות התקליטים מקסימות ויש אפילו אפשרות לדפדף בחוברת המצורפת לתקליט. בעבר כבר הוזכר אתר לתקליטי ילדים ברוסית, אבל הביצוע במקרה הזה כל כך מושלם ומעורר קנאה ואני עדיין מחכה ליוזמה ישראלית. חובה לראות.

Cylinder Preservation and Digitization Project - מבצע ענק של אוניברסיטת קליפורניה לשימור אלפי צילינדרים – מעין גלילי פלסטיק שמוגדרים כתקליטים הראשונים בהיסטוריה (1888-1915). הטיפול המופתי הוא בכל הז'אנרים כולל תוכניות רדיו ותיאטרון. באתר מידע רב ומעניין על אופן האיסוף והביצוע של פרויקט הדיגיטציה עם קטלוג מפורט ומלא לכל קטע. מדהים.
צילינדרים - התקליטים הראשונים

78 RPMs & Cylinder Recordings – אם לא שבעתם מתקליטי 78 וצילינדרים, כנסו לארכיון האינטרנט ותגלו רשימה ארוכה של יצירות ממוינות לפי שם יוצר, כותר או מילות מפתח. במקרה זה כדאי להירשם לפיד RSS לקבלת עדכונים אחרונים, כיוון שהאתר משתנה ומתפתח כל הזמן. בשונה ממאגרים אחרים ארכיון האינטרנט הוא אתר ציבורי פתוח ולכן יש אפשרות לכתוב תגובות על כל קטע, לראות כמה פעמים הקובץ הורד ומה דירוג הגולשים. מצד אחד האיסוף כאן לא שיטתי וממוקד, מצד שני זה כמו לגלות תיבת אוצר.


לסיכום, גם במקרה של שירי עם וגם במקרה של תקליטים נעשה שירות כפול:
א. דיגיטציה לחומרים שהיו נעלמים (פיזית) במשך הזמן אם לא היו מועברים לפורמט ממוחשב;
ב. לולא הפרסום באינטרנט היצירות היו נשארות עלומות ומפספסות את המטרה של הפצה והיכרות עם המורשת אותה הם משמרים.
אם אתם מכירים עוד מאגרים מאותו הסוג אשמח לשמוע עליהם.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

עוד טור מופתי.
תענוג לקרוא כל פעם. אישית מצאתי את עצמי חופר די הרבה בשימורים היסטוריים של מוסיקת אפלאצ'יה ובכלל. שווה לבדוק בהקשר זה יוצרים כמו טים אריקסן (http://www.youtube.com/user/batfancy), המקליטים שירים ישנים, ומשמרים טכניקות של ביצוע שהולכות ונכחדות מהעולם כמו שירת Sacred Harp.

צ'ירז,
דוויק

Ira אמר/ה...

אכן טור מצוין, יש לציין שהרשת גם מלאה אספנים קטנים אחרים כמו http://youtube.com/profile?user=45junkee

אני רוצה להציל את מה ששרד מהאוסף שלי אבל אני מפחד שהעברה עם הציוד שלי לא תהיה מספיק טובה.

המרכז להמרות אודיו וידאו אמר/ה...

ניתן לשמר מוסיקה באיכות מעולה,
נתקלתי באתר שמתעסק בכל הפורמטים:
"המרכז להמרות אודיו וידאו"
www.hamarot.co.il
מומלץ לבדוק.

הוספת תגובה