דפים

יום רביעי, מאי 21, 2008

הממלכה הדיגיטלית-רדיופונית של ה-BBC: משמרנות למהפכה / עמי סלנט

טור אורח
מה הופך רשת שידור וותיקה שהוקמה לפני 88 שנים למובילת חדשנות טכנולוגית בתחומי המוזיקה בעולם? אף לא אחד ציפה שרשת שידור שמרנית כמו ה-BBC, שהיא ביסודה גוף ציבורי מסורתי, תשנה את הרגלי ההאזנה לרדיו באינטרנט בעולם כולו בעקבות יוזמות שהנהיגו אנשיו עוד בשנת 2002. אי אפשר לזלזל בחדשנות מצד גוף תקשורת כזה.

בניגוד לממלכה ההיסטורית באנגליה שהוקמה על ידי גורמי האצולה והמעמד העליון בבריטניה, הרי שאת הממלכה הדיגיטלית של BBC הקימו אנשים שהשתייכו במקור למעמד הפועלים. Ashley Highfield, שאחראי למהפכה, גדל בעיירת פועלים בריטית כבן בכור למשפחה שעבדה במפעלי הרכב בצפון אנגליה. כאשר התמנה לראש תחום המדיות הדיגיטאליות ברשת ה-BBC בשנת 2000, זכר היטב את התלונות של אביו הפועל על שידורי הרדיו שהחמיץ כאשר עבד במשמרות הערב במפעל. לכן, היוזמה הראשונה שנקט בשנת 2002 היתה להקליט באופן דיגיטלי את כל התוכניות של ערוצי המוזיקה (18 ערוצים מגוונים) לאתר של רדיו ה-BBC באינטרנט. היה ברור להייפילד, מעצב תעשייתי בהכשרתו האקדמית, כי העלאת תכנים מוזיקליים לאינטרנט והורדתם כספריית קבצים, מתאימה אולי לאנשים מיומנים בתחומי המחשב אך לא לקהל הרחב. לכן, יזם פרויקט של פיתוח מקלט דיגיטלי המשולב עם אחד מסוגי הנגנים הפופולריים, שיאפשר לשמוע בקלות את מרבית התוכניות בערוצי המוזיקה השונים. המקלט הדיגיטלי החדשני של ה-BBC, ה- iPlayer, הפך לסיפור הצלחה.

Ashley Highfield
(Ashley Highfield)

הנגן תוכנן כך שיראה לגולש את אותן פקודות רגילות ומוסכמות הקיימות בכל מקלט ונגן בשוק. יתר על כן, המקלט אוגר באופן דיגיטלי ואוטומטי את התכנית המוזיקלית ששודרה בתחנת הרדיו האנלוגית הרגילה ומאפשר להזיז את ההקלטה 5 או 15 דקות קדימה. התכנית נשמרת במשך 7 ימים לאחר השידור המקורי (ובגרסת התוכנה עד 30 יום). לאחר מכן ההקלטה מוסרת ובמקומה מופיעה כבר ההקלטה החדשה. שילוב של המקלט הדיגיטלי וערוצי ה-streaming שלו עם מערכת הנגנים של המחשב האישי (RealPlayer או Media Player) הפכה אותו למאוד ידידותי ופשוט להפעלה לגולש שאינו בקי ברזי הטכנולוגיה. אחרי התקנה מהירה של המערכת, הנעשית באופן חד-פעמי, ניתן לדפדף בין כל ערוצי התחנות והז'אנרים המרוכזים באתר אחד.

בשנתיים הראשונות היו לעתים בעיות בהאזנה להקלטה איכותית של התכנית באינטרנט, אך בשנת 2005 שופר רוחב הפס של קווי האינטרנט בין תחנות הרדיו וכיום איכות הקלטה הדיגיטלית היא מעולה ולעתים אף טובה יותר מאשר השידור ברדיו הרגיל באנגליה. הצלחת הפרויקט נבעה ממנהיגותו ("מנהיגות משלב 5" לפי קולינס) הבלתי רגילה של הייפילד וגם מהלהט של אנשי מחלקת האינטרנט ב-BBC אשר פעלו בהתלהבות ליישום חזונו ברשת.
תוצאות המהפכה ניכרו מייד לא רק ברחבי הממלכה הבריטית אלא בכל העולם: מיליוני מאזינים שנהגו לשמוע את ערוצי המוזיקה של ה-BBC עם הפרעות סאונד לא מבוטלות החלו לשמוע אותם באיכות האזנה דיגיטלית סבירה עם אפשרות הקלטה טובה מאד. בשנת 2004 הפך אתר האינטרנט של ה-BBC ל-5 הכי פופולרי באנגליה (ע"פ סקרי דפוסי ההאזנה של Nielsen/NetRatings). מיליוני גולשים החלו לשמוע תוכניות מוזיקה שאהבו במיוחד או תוכניות ראיונות גם לאחר ששודרו –בזכות נגן הרשת הייחודי של ה-BBC שהקדים את זמנו. ע"פ הסקרים, כל יום מעל 1.4 מיליון גולשים האזינו לתוכניות המוקלטות ובשנת 2006 הגיע מספרם ל-3 מיליון מאוסטרליה הרחוקה ועד אפגניסטאן.

אם חשבתם לרגע כי מר אשלי הייפילד, ראש תחום המדיות הטכנולוגיות החדשניות ברשת ה-BBC, החליט לנוח מעט לאחר יישום המהפכה הדיגיטלית שיזם, טעות בידכם. ב-2006 הוציא את פיתוח ה-iPlayer לבתי תוכנה חיצוניים על מנת להפכו למתקדם יותר ותואם לכל סוגי המדיה של תחנות ה-BBC. ואכן בשנת 2007 הגיע הרגע ליישם את השלב השני של המהפכה, והנגן איפשר לשמוע ולצפות גם בתוכניות הטלוויזיה של ה-BBC, שהן לדעת רבים בעולם חוויה בלתי רגילה. כמובן שהצפייה בתוכניות הטלוויזיה המוקלטות מוגבלת רק לתושבי בריטניה, אך ערוצי הרדיו נשארו פתוחים גם מחוץ לגבולות הממלכה. מהלך זה הפך להצלחה מיידית - בעיקר בקרב צעירים, כאשר בשלושת החודשים הראשונים להשקתו נרשמו מעל 17 מיליון הורדות של הנגן המשולב ומעל 42 מיליון הורדות של תוכניות. בדצמבר 2007 הוכנסו רכיבים טכנולוגיים המאפשרים streaming על בסיס התאמה לAdobe Flash, ובמרץ 2008 הושק שירות המאפשר להעביר את התוכניות ה- BBC אל מכשיר ה- iPhone ללא תשלום.

BBC iPlayer בחודש שעבר הודיע הייפילד על פרישתו מה-BBC והמשך דרכו המקצועית בפרויקט הטלוויזיה הבריטית Kangaroo. אך גם עתה אנשי מחלקת האינטרנט של ה-BBC עובדים על מרכז מידע משוכלל באינטרנט, באמצעותו ניתן יהיה לדלות במהירות מידע על קבצים מוזיקליים והקלטות מכל עשרות תחנות הרדיו. רשת השידור הממלכתית נמצאת במגעים לרכישת טכנולוגיות מחברת מנועי החיפוש לקובצי וידיאו ואודיו בלינקס (Blinkx) במטרה להמשיך ולפתח את אתר iPlayer באמצעות התאמת מנוע לחיפוש תוכניות. על פי התכנית, החל משנת 2009 כל ביצוע מוזיקלי דיגיטלי שיוקלט (עשרות אלפים בשנה), יקבל תגיות או מילות מפתח וניתן יהיה לאחזר אותו ביעילות באמצעות מנוע חיפוש אינטגרטיבי.

לסיכום, שידורי הרדיו הוותיקים עוברים שדרוג: ביותר מדינות בעולם הם מוחלפים בשידורים דיגיטליים משובחים באיכות תקליטור ובקליטה נטולת הפרעות של מאות תחנות. במקביל לצליל, הרדיו הדיגיטלי המקוון מספק גם מידע על כל יצירה. לאחרונה פרסם הרגולטור הבריטי OFCOM דוח מסכם על התקשורת במדינה: הרדיו המסחרי סובל מנתח האזנה הנמוך ביותר מאז שנת 1999- רק 34.1%. לעומת זאת, שידורי ה-BBC נמצאים כיום בשיאם- 43.5%. (נתונים סטטיסטיים על הרדיו הבריטי ראו באתר RAJAR). מהפכת הרדיו הדיגיטלי נוצרה באנגליה על ידי יזמים בתוך רשת ה-BBC והראתה לרבים כי עדיין יש עתיד לרדיו אם משלבים אותו היטב ובצורה חכמה באינטרנט.


עמי סלנטמאזין מושבע של ה-BBC ורדיו-אינטרנט בכלל. אודיופיל בהתהוות ובעלים של דגמי אוזניות מהטובים בעולם. מוקף בחדרו במעל 1000 דיסקים בתחומי ג'אז, בלוז ומוזיקת עולם. עורך הפורטלים צמתי מידע והגורם האנושי, מידען ראשי של מכון מופ"ת, כותב את הבלוג הערים הסמויות מהעין ואספן עטים נובעים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים שזה פוסט מעולה.
מצד אחד מעודד את עתיד הרדיו בופן כללי
אך באופן מקומי יותר... אני לא רואה את גלגל"צ מגיעה לרמות כאלו ברוב. יוזמה ברוכה שכזו אני צופה שתגיע מרדיו המכללות הישראלי העולה!

אנונימי אמר/ה...

יופי של פוסט ואולי בישראל זה הזמן שהרדיו הישראלי ייקח דוגמא מהבריטים ויבין שיש צורך לשלב את המיושן עם קידמה? (או שאני אופטימי מדי עוד לא עברו החמישים שנות delay של ישראל...)

הוספת תגובה