דפים

יום שני, יוני 26, 2006

מוזיקה במשחקי וידאו / דודי טרבס

טור אורח
מי זוכר את המוזיקה במשחקי הוידאו של שנות השמונים? הנה תזכורת קטנה (Super Mario Bros., 1985). מצחיק לחשוב שהמשחקים הראשונים של שנות השמונים היו אילמים או שהמוזיקה בהם היתה פרי יצירתם של מתכנתי המשחק... הנה דוגמא למוזיקה קצת יותר עדכנית (Halo 2, 2004). זה כבר נשמע הרבה יותר טוב...
קשה לי לדמיין את עצמי משחק היום ב- Halo 2 בלי מוזיקה קצבית שתלווה את מסע הטבח של מאסטר צ'יף ברחבי הגלקסיה, או נוהג במהירות מסחררת ב- Burnout בלי גיטרות חשמליות להזרמת האדרנלין.
הגישה כלפי מוזיקה במשחקי וידאו השתנתה בשנים האחרונות. אם בעבר היו המתכנתים משלבים מנגינה קליטה שתפצה על קטעי המשחק השקטים, הרי שהיום המוזיקה נתפשת כערוץ נוסף להעצמת חוויית המשחק והחברות המפתחות את המשחקים מחפשות לחנים מקוריים וחדשניים.
בסרטון מומלץ זה ניתן ללמוד על Halo 3, משחק שייצא בתחילת 2007. מרטין אודונל, מלחין המשחק מציג בשליש האחרון של הסרטון את ההפקה המוסיקאלית. לפיו: "The music and the sound is all about the drama, I am just trying to absolutely score the drama of this moment". בסרטון אפשר לראות חלק מתהליך הפקת המוזיקה.
ג'ספר קיד, המלחין של Hitman (2006) – Blood Money מספר שהגישה שלו היתה להלחין מוזיקה כאילו יצאה מראשו של Agent 47, גיבור המשחק. אגב, במשחק זה (כמו גם ב- Halo 3) הוקלטה נגינה של תזמורת חיה(!) ששולבה בקטעי המשחק השונים.
אחד המלחינים הטובים בכל הזמנים הוא נובו אואמצו (Nobuo Uematsu) היפני, שבין היתר הלחין את הלחנים עבור סדרת המשחקים Final Fantasy, אחת מסדרות המשחקים הפופולאריות בכל הזמנים. המוזיקה שלו פופולארית בתרבויות המערב והמזרח הרחוק כאחד. סגנון המוזיקה שלו משלב פופ עכשווי עם מוזיקה קלאסית. ההצלחה שלו הביאה לכך שמופקים היום קונצרטים המנגנים את המוזיקה של Final Fantasy.

קונצרט של המשחק-final fantasy
להלן טריילר של Final Fantasy X, המוזיקה ברקע הולחנה ע"י נובו. באתר המעריצים הלא רשמי שלו תוכלו למצוא קטעים שהוקלטו במסעות ההופעות של נובו.
אופן שילוב המוזיקה במשחק היא אומנות בפני עצמה, הלחן צריך לבנות את האוירה ככל שהמשחק מתקדם. המוזיקה מתאימה עצמה לקצב המשחק (Dreamfall: The Longest Journey, 2006), ממש כמו בסרט פעולה, כשמתחילה סצינת פעולה ועימה גם המוזיקה המתאימה.
תעשיית משחקי הוידאו ידועה כגורם המביא לפיתוחים המתקדמים של חומרת המחשב. מעבדים חזקים יותר, זיכרון גדול יותר ובין היתר גם כרטיסי קול טובים יותר. ככל שמערכות השמע של המחשב משתכללות יכולות הפקת הצלילים של המשחקים עולות בהתאמה. הודות להתקדמות זו מפותחים היום משחקים, המשתמשים בטכנולוגיות מעולם הקולנוע כמו Dolby Digital, ואפקטי surround.
אז מה נשאר עוד לחדש בעולם המוזיקה למשחקים? ובכן, האפשרות להאזין למוזיקה מותאמת אישית (מתוך מאגרי המוזיקה של המשתמשים ולא של המשחק). כמו כן אחד התכנונים המדליקים הוא היכולת לשמוע את המוזיקה ישירות מהאינטרנט, יכולת שתוסיף מימד חדש למשחקי המכוניות השונים. ב- Xbox 360 (קונסולת המשחק החדשה מבית מיקרוסופט) התשתית לכך כבר קיימת וסביר שתהיה גם בקונסולות מתחרות. טכנולוגיות כמו DOME הופכות לממשיות.
לסיכום, מוזיקה במשחקי וידאו הינה ערוץ נוסף להעצמת חוויית המשחק ומושקעת בה אנרגיה רבה ליצירת האוירה המתאימה ביותר. יש מי שיאמר שעל המוזיקה יקום ויפול משחק!

דודי טרבס - איש מחשבים ומנהל צוות פיתוח, גיימר מושבע של Xbox (מה זה PlayStation?). נשוי באושר עם מתחרה בעייתית ב- PES 5, איתה הוא מגדל בכיף שני מאסטר צ'יפים קטנים

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דודי ,

מעניין מאד !

עמי סלנט

אנונימי אמר/ה...

באחד ממשחקי
GTA
הייתה אפשרות להוסיף ל"רדיו" של המכונית תחנה משלך על פי הגדרת תיקיית מוזיקה לבחירתך. אח, שעות נסעתי שם עם פרופלרהדז והפרודיג'י.

אנונימי אמר/ה...

כן, זה נכון. החידוש העתידני הוא יכולות המשחקים לבחור את השירים המתאימים למשחק בכל רגע נתון. מוסיקה קצבית כשיש אקשן ומוסיקה אחרת בקטעים רגועים של המשחק. וכל זאת ממאגרי המוסיקה של המשתמש.

תודה,
דודי.

הוספת תגובה