דפים

יום רביעי, יוני 21, 2006

מילים (מרושעות)

כיום לא אסבול שיר גרוע גם אם המילים שלו אלוהיות, אבל בעבר המילים (lyrics) היו עבורי אידיאולוגיה. עד סוף התיכון ידעתי עשרות תקליטים בעל-פה, ולא לצורך קריוקי. זכור לי היטב רגע גילוי הקסם בלהקשיב לתקליט יחד עם המילים: זה היה ב-1981 עם תקליטון הילדים של Marina Vlady (צרפתית).
לא תמיד ניתן היה להשיג את מילות השירים כיוון שלא לכל תקליט מצורפות המילים ואני מזכירה שלפני עשור עדיין לא היה אינטרנט בכל בית. היינו מגבירים את הווליום עוד יותר ומנסים לפענח...
הרשת נתנה פתרון סוגי לענין כבר מראשית ימיה. הופיעו בה, ועדיין ישנם, עשרות אתרים למילות שירים, הממוינים ע"פ אמן או שם שיר.
השיפור הנוסף היגיע מאז הופעת גוגל ועליית המדרגה של מנועי החיפוש: גם אם לא יודעים פרטי אמן/שיר מספיק לרשום משפט מתוך השיר + המילה lyrics ויש תוצאות.
והנה השיפור הבא למתקדמים: EvilLyrics!
תוכנה שחוסכת את שלב החיפוש - ברגע שמכניסים דיסק למחשב או מנגנים קובץ (בתנאי שבשמו מזוהה שם אמן או שיר), התוכנה תזהה ותציג באופן אוטומטי את מילות השיר. הטקסטים "נשאבים" מתוך אתרים שונים ונכון להיום מדובר על מאגר של 15 מיליון שירים (הצלחתי לקבל גם מילים לשירים בגרמנית וצרפתית, אך לא בעברית).
EvilLyrics חינמית וקומפקטית (300KB) ופועלת עם כל הנגנים הידועים.
מי שגם מוכן להקליק בתפריט יוכל לקבל את המילים לכל האלבום או שירים נוספים של אותו אמן, קישור לאתר האמן, אפשרות לשמור או לשלוח את המילים בדואל, חיפוש אקורדים ועוד.

EvilLyrics
בדיוק לפני 17 שנים, ביוני 1989, הלכתי לקנות בחנות בעיר חולון שנקראה 1/3 33 את אחד התקליטים הטובים אי פעם Meat Is Murder של ה-Smiths. התקליט נמכר ללא דף מילים. רק עשירים זכו לכך, כלומר מי שכבר קנה את מכשיר הקומפקט-דיסק היקר קיבל ב-CD את חוברת המילים. דפי המילים בכתב ידי של האלבום Meat Is Murderלמזלי המוכר הצדיק הבין את גודל הבעיה ובצעד אמיץ קרע את עטיפת הדיסק, נתן לי עט וחבילת דפים ואמר לי להתחיל להעתיק (להוציא מהחנות את חוברת הדיסק לא בא בחשבון). התיישבתי על רצפת החנות והעתקתי. לקח שעות אבל היה תענוג.
למחרת לא הלכתי לבית ספר. מהבוקר האזנתי לתקליט בלי סוף, עם הדפים כמובן. ליתר ביטחון ולמקרה שיום אחד יסגרו לנו את האינטרנט, אני שומרת את הדפים עד היום -תראו כאן בהגדלה.
הסיפור הוא לא רק אנקדוטה, כי למרות הכל גם היום לא תצליחו למצוא מילים לכל השירים. מי שיצליח למצוא ברשת את המילים לשירThe Bride Ship של הלהקה Crime & the City Solution - יזכה בפרס!

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה הפרס?! איפה קוראים את תקנון התחרות?

קסטה אמר/ה...

מלבד תהילת עולם, הפרס יהיה סמלי ונתון למו"מ עם הזוכה
יותר לכיוון הרוחני מאשר הכספי..

אנונימי אמר/ה...

מקסים

אנונימי אמר/ה...

איזה יופי! מזכיר נשכחות.
גם אני פעם, בטינאייג'ריותי, אי שם בסוף שנות ה80 ותחילת שנות ה90, כשעוד האזנתי למוזיקה (פסוודו)איכותית ולא לזבל הקיטשי שאני נהנית ממנו כעת (רדיו 99ESC שולט!!!), הייתי עסוקה רבות בלהעביר את הקסטות בטייפ שלי הלוך וחזור, רושמת ומשננת כל מילה.
אז, בימים ההם, כשעוד הייתי רק מיני חננה ולא מגה גיקית כמו היום, הייתי יוצאת למועדונים, החל מהקומפיוטר בכפ"ס (מעניין אם מישהו זוכר...) וכלה בליקוויד בת"א.
כולם שם בליקוויד נראו לי אפלים ומגניבים ויודעים את כל המילים, ואני כמובן טרחתי לשבת וללמוד עד האות האחרונה את כל המלים של להקות כמו סיסטרס אוף מרסי והחברים שלהם.
לאחר זמן מה גיליתי, בעקבות היכרות קרובה יותר עם חלק מקהל הפוקדים את המקום, שחלק ניכר מהמגניבים לכאורה בכלל לא יודע את המלים אלא רק עושה כאילו בשפתיים! והיתה זו תגלית מטלטלת!

אנונימי אמר/ה...

מיצי יש לך שגיאת כתיב שם, לא כותבים שולט!! כותבים שולתתתתת!!

אני יכולה להגיד שלי היתה מחברת שבה הייתי מדביקה מילים שהתפרסמו במעריב לנוער, ועד היום יש לי את המחברת הזו!

אנונימי אמר/ה...

זה באמת מקסים.
אולי 'מקסים' לא עושה את העבודה, היא תמימה מדי.
:-)
בכל אופן, אני מבינה לליבך (ומקווה שישנם עוד חובבי מילים שם בחוץ, שהרי גם הגדולים באידיאולוגים שנקרו בדרכי הודו שלמעשה כל עוד ניתן לערוך הד בנגינג קבוצתי, הרי למילים אין באמת נתח. לא ניתן היה להוכיח אחרת, ובכל זאת).

אנונימי אמר/ה...

that joke isnt funny any more
its too close to home

הוספת תגובה