דפים

יום שני, פברואר 24, 2014

ספר הקסטות/יומן מסע: ביקור אצל רם אוריון (+ מיקסטייפ)

עכשיו כשמדברים על ההוצאה המחודשת של הקסטה של נושאי המגבעת, רוצה להשוויץ בקסטות הנדירות שרם אוריון נתן לנו עבור ספר הקסטות.
לקוראים שעוד לא מכירים את אוריון: בסוף שנות ה-80 הצטרף ללהקת נושאי המגבעת, לאחר מכן חבר בלהקת הפה והטלפיים, בתרי זוזי ובהמשך המון פרויקטים של הפקה ונגינה עם אמנים אחרים וכמובן עבודות סולו (מומלץ להאזין כאן לאלבום "האחרון" מ-2012)
חלפה שנה מאז הביקור בבית של רם בדרום ת"א, אבל אני עדיין זוכרת שהיה לנו מזל גדול למצוא שתי חניות צמודות באמצע היום ממש ממול והרגשתי שזה סימן טוב, וכמובן היה כאב בטן של טינאייג'ר מרוב התרגשות כשטיפסנו במדרגות. כמו שציפיתי, הדירה עמוסה כלי נגינה, ציוד הקלטה (גם טייפים) וערמות של קסטות עם אוצרות (רם אמר שיש אפילו עוד בבוידעם). יצאנו משם עם קופסאות ובדרך לאוטו הרגשתי שאני צריכה להחזיק אותן כמו המאבטחים שיוצאים מבנקים עם שקים היישר לרכב משוריין. חלק מהקסטות בתמונות שלפניכם (לחצו על כולן להגדלה), ונראה שלא צריך להכביר במילים כי מספיקה הצביטה בלב:
בקסטות של נושאי המגבעת ראיתי סופסוף את "העטיפות" שנעשו לההופעות החיות. נדמה לי שלפני שנים ההקלטות האלה התגלגלו אליי איכשהו, מתישהו, באיכות לא משהו, אבל הן אבדו לי מזמן.
צריך להסביר שכשאנחנו אוספים קסטות מאנשים הן אמנם נשארות אצלנו לתקופה ארוכה לצרכי מחקר וצילומים אבל אנחנו מבטיחים לא לנגן אותן ולא להכניס אותן לשום טייפ, גם כי בחלקן יש חומרים אישיים או לא לפרסום ובעיקר כדי למנוע בלאי או חלילה לקרוע בטעות את הסליל שגם ככה בן כמה עשורים.
לכן דמיינו מצב שבו מונחות מולי ערמות של קסטות עם חומרים שאני מתה לשמוע, חומרים שהייתי רוצה "לשדוד" ולהמיר מהר לפורמט דיגיטלי ואני לא יכולה בשום אופן.
הקושי הזה הגיע לשיא בעקבות הביקור אצל רם כשקיבלנו את הקסטות עם הסקיצות של ענבל פרלמוטר ז"ל. אצל רם תלויה על הקיר תמונה ממוסגרת קטנה בשחור לבן שלו ושל ענבל. סליחה אם נשמע דרמטי אבל התמונה הזאת, ככה באמצע הסלון, זה לא משהו שהלב יכול לדלג עליו. במיוחד אחרי שיצאנו משם עם הקסטות של ענבל והן אצלי למשמרת במשך שבועות, ואני לא יכולה להאזין לכלום. ההתאפקות הזאת הגיעה לסבל ממש תוך אינסוף התבוננות על התיאורים של ההקלטות מלונדון לגבי סקיצה "טובה", "משונה" ו"זמנית", בהייה ממושכת על רשימת השירים בכתב ידה של ענבל ותהייה איך נשמעה הגרסה של "פחות גיטרות בסוף"...
 
זו עטיפת קסטה בכתב ידו של אהד פישוף שהכין לרם מיקסטייפ Guitar Music, כנראה באמצע שנות ה-90. משערת שזה מיקסטייפ קלאסי שחבר מכין לחבר "בשוטף" אבל אני לא באמת יודעת בדיוק באיזה נסיבות נערך וניתן. שיחזרתי כמיטב יכולתי את הקסטה הזאת והיא מוכנה להשמעה בלינק הזה, לצערי חסרים כמה שירים שהיו חריגים מדי עבור יוטיוב, אבל בסך הכל יש בפלייליסט לא מעט הברקות.
לחצו על התמונה להאזנה
עדכון לסיום: מחר, יום שלישי 25.2.2014 אני מרצה בכנס מולטידע בכפר המכביה על תרבות הקסטות וספר הקסטות (קישור לפרטים ותכנית הכנס). בהרצאה יוצגו גם הרבה תמונות מהממות עם הקסטות שחלקכם נתתם לנו, תודה!

6 תגובות:

rms אמר/ה...

אהלן:) איזה פרוייקט מצויין. ובכן- ענבלאנס אמנם התחיל כסשנים של הקלטת סקיצות על טייפ ארבעה ערוצים אבל בסופו של הכמעט שבוע הקלטות ידענו שמדובר בדבר עצמו- אלבום לו-פיי שיעדנו להוצאה עצמאית צנועה וגם אולי לנסות להציע ללייבל לו פיי אמריקני. בקשר לקסטת הסקיצות מלונדון- שלא יובן שהחמאתי לעצמי בזמן אמת עם כל ה"סקיצה טובה" האלו :) מה שקרה עם הקסטה הזו והרבה אחרות הוא שכשהן תפקדו כפינקס רעיונות מוזיקליים לא רשמתי עליהן כלום ולפעמים חודש, שנה או שנתיים אחר כך הייתי מאזין ורושם על העטיפה תיאור של מה שיש בפנים ואת הזמן המשוער שבו הן הוקלטו (במקרה הזה היו הרבה סקיצות לשירים ספציפיים עם שמות שמיקמו די במדוייק את תקופת ההקלטה שלהן). רצף הסקיצות הזה היה, כך נראה, מתקופה פוריה ומוצלחת כך שהרבה מהטרקים בו קבלו מחמאות, כשעשיתי את אותו הרישום. צריך באמת להאזין לה, אולי יהיו דברים שמישים גם לעכשיו:)
רם.

canna אמר/ה...

פוסט מרתק!
אולי כדאי לתת למישהו מקצועי שיעשה להן דיגיטציה?

קסטה אמר/ה...

רם - תודה על ההערות
canna - לרם בעצמו יש את הידע והציוד לעשות להן דיגיטציה במידה וירצה (ואולי כבר עשה...?)

אנונימי אמר/ה...

יכול להיות שהשיר השלישי במיקסטייפ הוא Tortoise - Swung From The Gutters ?
http://www.youtube.com/watch?v=nAVfC_FCswI

קסטה אמר/ה...

אנונימי - נראה לי הגיוני, הוספתי את השיר של Tortoise לפלייליסט, תודה. לפי זמן יציאת השיר המסקנה היא שהמיקסטייפ נערך לפחות ב-1998

יעל אמר/ה...

הגעתי אל הפוסט באיחור - נהדר, עושה כל כך חשק לחפש את הווקמן, להושיט יד אל המסך ולהוציא את הקסטות כדי לשמוע.

הוספת תגובה