דפים

יום שלישי, מרץ 29, 2011

להקליט את הסביבה - תיעוד צלילים אורבניים וקולות בטבע

לעתים נדירות יוצא לי לכתוב פוסט מיד בעקבות שיחה מעניינת, אבל דברים מתגלגלים ממש במקרה והזדמן לי עכשיו לפגוש את בני (מורפלקסיס) אסתרליס שסיפר קצת על הפרויקט החדש The Sound of Spaces, אתר שיהווה סוג של מאגר וארכיון צלילים וקולות שהוקלטו בכל מיני מקומות בחוץ – גינה, תחנת רכבת, רחוב... בקיצור טבעי ולא באולפן.
עניין אותי איך נעשו ההקלטות והנה למדתי היום משהו חדש  - מדובר במכשיר דיגיטלי אדיר המכונה ZOOM (זה גם שם החברה) שיכול לקלוט את הציפורים על העצים, המכוניות, קולות האנשים וכל מה שמסביב באיכות גבוהה.
לדעתי כמו שצלם מסתובב קבוע עם מצלמה, כל איש סאונד וקולנוע, ואולי גם הרבה מוזיקאים, צריכים להחזיק את "זום" בתיק כי הפוטנציאל אינסופי (מחיר הצעצוע מעל 1000 ₪, בהתאם לגודל כרטיס הזיכרון).
אשאיר לאנשי הפרויקט לספר לכם על האתר החדש אבל הבטחתי לשלוח לבני שני קישורים שקפצו לי לראש, אז הנה הם כאן לטובת כולם:

1. London Sound Survey – אתר מדהים המתעד את הקולות והצלילים של העיר לונדון. מדובר בצלילים של בעלי חיים, קולות שהוקלטו באתרים ספציפיים בעיר או באירועים שהתקיימו בה.
ניתן לחפש את הקולות לפי מיקום במפה, מה שמאפשר ללמוד איך מקום מסוים נשמע ואיך הקולות שלו משתנים במשך הזמן.
אפשר לבלות שעות במאגר הזה שגורם לך להתאהב בכרך הלונדוני והטקסטים שמלווים אותו לא פחות מעניינים. כל אחד מוזמן להוסיף ולהעלות הקלטות, הקבצים תחת רישיון
CC.
2. הסרט Blow Out מ-1981 בכיכובו של ג'ון טרבולטה. צפיתי בו לא מזמן כדי לחלץ ממנו סצנות של סלילים עבור פרויקט TICP ויש לציין שבהינתן הז'אנר, השחקנים והתקופה הוא לא רע בכלל. גיבור הסרט מפענח מקרה רצח בזכות הקלטה חיצונית שעשה בטבע. הסצנה שבה הוא עומד על הגשר ומקליט את רעשי הלילה נמשכת זמן רב ובמהלך הסרט עולה שוב ושוב ואנו מגלים יחד עם הגיבור שיש משמעות לתזמון של קול הצפרדע, הינשוף וכו'. בכל אופן לטרבולטה לא היה מכשיר "זום" דיגיטלי אלא טייפ סלילים אנלוגי בתוך מזוודה, כדאי מאוד לראות את הטריילר!

5 תגובות:

מורפלקסיס אמר/ה...

בקרוב האתר יתעדכן בעוד דגימות סאונד של סביבות שונות.
בכלל, אם הייתי יכול הייתי פשוט משוטט כל היום עם מכשיר הזום שלי ומקליט - העולם כולו הופך להיות אולפן הקלטות אחד גדול.

מורפלקסיס אמר/ה...

אגב, כל מי שרוצה יכול להצטרף לפרוייקט הזה בתנאי שיש לו מכשיר הקלטה נייד איכותי. מי שרוצה שייצור עימי קשר:
morphlexis [@] hissrecords.com

עמיקם סלנט אמר/ה...

מענין , ותודה לך פני ברסימנטוב


עמי סלנט

Yair Yona אמר/ה...

זום הוא מכשיר גאוני. אני משתמש בו להקלטת הופעות, סקיצות, כשניגנתי בלהקה אז גם להקלטת להקה (חמישה אנשים שמנגנים חזק, והמכשיר קלטט את הכל).
הוא גם המכשיר שאיתו עשיתי את הקלטות השטח שלי בפרויקט הוידאו שהכנתי - a day in tel aviv
http://www.youtube.com/view_play_list?p=49EE6BCBEDBD813A

Noa אמר/ה...

Zoom = LOVE

הוספת תגובה