דפים

יום שישי, אפריל 22, 2011

האם אפשר לתעד את פסקול החיים שלך?

מדברים עכשיו על ציון 25 שנים לאלבום The Queen Is Dead של הסמית'ס ותוך כדי קריאה על העניין אני מבינה שמעבר להיותו אלבום מופת בעייני, הוא גם נמצא בקטגוריה מצומצמת של אלבומים שהיו (ועדיין הינם) "הפסקול של חיי".
אני לא מתכוונת בביטוי הזה רק לעובדה שצלילי האלבום ליוו אותי ברקע לאורך שנים, אלא ממש במשמעות פרקטית, מדובר על שירים שמתחברים אצלי לנסיעות, למעשים שעשיתי בליווי השיר או בהשפעתו, מנגינות וטקסטים שעד היום קופצים לי בראש בעקבות אמירה של מישהו, בקיצור שירים שלא רק עומדים כיצירת אומנות מוזיקלית אלא ממש כפסקול של פעילות וחוויות, כמעט סוג של ביוגרפיה.
היום מצאתי אפליקציה לאייפון/אייפאד שנקראת My Audio Bio. השירות מאפשר לרשום סיפור אישי אודות שיר או קטע מוזיקלי, כך שהמשתמש משתף גם את השיר וגם זיכרונות לגבי השיר. אפשר להצמיד לשירים גם תמונות ווידאו והמטרה לעודד את המשתמשים לספר את חייהם דרך השירים האלה וליצור קטלוג מוזיקה אוטוביוגרפי.
אמנם לא כולם יודעים לספר טוב סיפור ולבחור חוויה שמעניינת אנשים מחוץ למעגל הקרוב, אבל ברוב המקרים התוצאות די מוצלחות ואמינות. כמו המשתמש Brian Maucere שזוכר את הלילה הראשון שלו בפריס בזכות שיר של Outkast, או מספר למה עד היום הוא נזכר במחנה ריכוז בגרמניה בגלל שיר של מובי. אפשר גם לעשות תהליך הפוך של הרכבת רשימות השמעה לפי סיפורים, וגם לשלב את התוכן בפייסבוק.
מייסד החברה,
Dan Morris, טוען שבנוסף להיותו תחליף לכתיבת בלוג, ב-My Audio Bio הפואנטה אינה שיתוף בזמן אמת והגולשים מספרים איך מוזיקה השפיעה על חייהם, בניגוד לרוב האפליקציות החברתיות בהן אנחנו מדווחים למה אנו מאזינים כרגע.
אבל למרות שזה רעיון שנוגע בחיים של כולם, למרות סיפורים מרגשים ומצחיקים ולמרות שהאפליקציה ניתנת להורדה בחינם, אין הרבה פעילות באתר, לפחות כרגע, משהו לא עבד.
אולי הבעיה טכנית והאפליקציה לא מושלמת (אפשרויות חיפוש לוקות בחסר). אולי זה בגלל שפסקול חיינו בעשור האחרון מורכב מהרבה קטעים שלא ניתן לקטלג כשירים או אלבומים (משחקי מחשב, מאש-אפים ביוטיוב) ואולי גם אם האלבום The Queen Is Dead היה יוצא היום, בעידן של שיתוף ודיווח אינסופי על המרחב שלנו, חוויות מוזיקליות רגשיות עדיין נותרו משהו אינטימי בלתי ניתן לתיעוד, והפסקול של החיים שלך הוא פשוט רק שלך.

0 תגובות:

הוספת תגובה