דפים

יום שישי, ינואר 15, 2010

ויקיפדיה ומוזיקה

Wikipedia העברית ציינה השבוע אבן דרך כאשר היגיעה ל-100 אלף ערכים. לרגל האירוע ולכבוד אחד המיזמים החשובים ביותר שיש ברשת הנה כמה דברים שכדאי לדעת על ויקיפדיה בהקשר של מוזיקה:

למוזיקאים - כלי הכרחי עבור נוכחות מקוונת
ישנה חשיבות אדירה לכל אמן ויוצר להופיע בויקיפדיה. זה נשמע טריוויאלי אבל אני עדיין (לא) רואה לייבלים שבהחלט מקדישים משאבים להראות נוכחות בפייסבוק למשל אבל משום מה ויקיפדיה לא נראית להם מספיק חשובה, וזו טעות.
ב-2008 פורסמה כתבה ברויטרס תחת כותרת שהפתיעה אותי - Music fans prefer Wikipedia to MySpace. בכתבה הוסבר מדוע ויקיפדיה פוספסה מבחינת אנשי המוזיקה שלא מיצו את הפוטנציאל שלה. למרות שחלפה שנה נדמה לי שבישראל הטקסט הזה עדיין רלבנטי.
ואיזה לוגו יפה
מלבד העובדה שויקיפדיה הוא אתר עם תעבורה עולמית אדירה, Andrew Dubber מזכיר שמוזיקאים צריכים להיות בויקיפדיה כיוון שבמקרים רבים תוצאות במנועי חיפוש מדרגים את ויקיפדיה במקומות הראשונים והיא מהווה סוג של קריאת default והיכרות ראשונית. אם תרצו כמעט כמו הסיסמה אם אתה לא שם אתה לא קיים.
אלא שלאחרונה נוכחות של מוזיקאים בויקיפדיה הפכה חשובה יותר מאי פעם. הסיבה היא גוגל. לפני כמה חודשים הושק Google Music Search (פוסט נפרד בעתיד) שבין השאר נשען על אתר המוזיקה Lala בו כל ביוגרפיות האומנים והלהקות נשלפות מויקיפדיה. המשמעות היא שמעכשיו גם חיפוש המוזיקה של גוגל ידחוף למעלה וייתן רייטינג גבוה לתוצאות שמגיעות מויקיפדיה.
זה עוד לא הכל. "שרשרת המזון" של תוצאות חיפוש מוזיקה מויקיפדיה ממשיכה הלאה – אתרי המוזיקה הענקיים Pandora ו-Rhapsody מקושרים ישירות לתוצאות החיפוש של Google Music Search הנ"ל! בקיצור מעכשיו חיפוש ביוגרפיות מוזיקליות ברשת נשען בעיקר על הטקסטים המופיעים בויקיפדיה.
רק זכרו שצריך לעשות זאת נכון – כלומר להקפיד על מילות מפתח, הפניות לקישורים חיצוניים וכו'. הכתבה Wikipedia - a Music Portal? תאיר את עינכם.

לקהל – לא רק אנציקלופדיה
מהחלק הראשון משתמע שהאחריות להופיע בויקיפדיה מוטלת על המוזיקאים או נציגיהם. לדעתי הם אכן צריכים לתת דחיפה ולפתוח ערך בפעם הראשונה ולמלא בו פרטים בסיסיים. אבל יותר הגיוני שאחרים יכתבו עליך ולא תכתוב על עצמך. ויקיפדיה היא הכלי שלכם/שלנו הקהל לשיתוף בידע (ולתרום בחזרה למוזיקאים). מה יותר שלם מידע שיש לכמה אנשים על להקה? לפעמים יודעים עליה יותר ממה שחבריה זוכרים על עצמם! זכור לי מקרה לדוגמא שבו הלייבל Hiss פנה לקהל עם יוזמה ברוכה לכתוב את הערך של נדב אזואלי. אין לי מושג מדוע לא היה שיתוף פעולה?

בכל מקרה ויקיפדיה זה לא רק ביוגרפיות. זו הרי אנציקלופדיה עם ערכים על ז'אנרים, כלי נגינה, נתונים על תעשיית המוזיקה, היסטוריה, תווים ומה לא.
אגב מנוע wiki.com יסייע לכם להגביל את החיפוש שלכם רק לויקיפדיה או לאתרים עצמאיים שיושבים על פלטפורמה/תוכנת ויקי כדוגמת האתר Wiki Music Guide.
באופן אירוני שני הדברים שאני משתמשת בהם הכי הרבה בויקיפדיה אינם טקסטים.
הראשון הוא חלק הקישורים וההפניות לאתרים חיצוניים רלבנטיים, המופיע בדרך כלל בסוף כל ערך כקריאה משלימה.
הדבר השני הוא כל מיני סוגים של lists. יש לי חיבה מיוחדת לרשימות שעוזרות לעשות מיפוי. כמו למשל רשימות של להקות ואומנים העושות שימוש קלאסי ויעיל בויקיפדיה, ובמידה רבה מדובר גם על דיסקוגרפיות.
חפשו בגוגל Radiohead discography או Beatles discography ותיווכחו שהתוצאות הראשונות מפנות לויקיפדיה ולא לאתרים הרשמיים של הלהקות. פלטפורמת הויקי איכשהו מכתיבה סדר ואחידות ואין פלא שהדיסקוגרפיות בויקיפדיה הן רשימות נוחות מאוד לעיון.

7 תגובות:

אודי רז אמר/ה...

ויקיפדיה באמת חשובה, אבל אני חושב שחשוב להדגיש שמי שצריך לכתוב בה הוא לא מושא הערך. סביר שערך אוטוביוגרפי יימחק בגלל חוסר האובייקטיביות שלו, ואולי גם בגלל חוסר הכרות של הכותבים עם המאפיינים של כתיבה בוויקיפדיה, מה שעשוי להשאיר טעם מר בפה.
אני מתרשם שכשמוזיקאית נעשית מספיק משמעותית, מישהו ניגש בסופו של דבר לכתוב עליה ערך בעצמו.

אורי זרע ביב אמר/ה...

מוזיקאים לא השכילו עדיין לעשות שימוש בוויקיפדיה מתוך פחד ממידע לא אמין, טעויות אינפורמטיביות (אולי זדוניות מצד המתחרים), כתיבה "חובבנית" וכיו"ב.

פאראנויות של אמנים ואנשי עסקים.

אני חושב שחכמת היוזרים (ההמונים) הרבה יותר אמינה ממה שאנו נוטים לחשוב עליה. יש הרבה יותר בני אדם שרוצים להיעזר ולעזור לוויקיפדיה ולעצמם מאשר אנשים עם כוונות זדוניות או נטייה לחובבנות מזלזלת.
ואגב חובבנות, משמעותה היא לא חוסר מקצועיות אלא חוסר רשמיות של הטקסט מה שגורם הרבה פעמים למידע להיות דווקא אמין יותר מהמידע שמגיע אלינו מיח"צ או ממבקרי מוזיקה.

עמיקם סלנט, מידען ועורך תוכן דיגיטלי אמר/ה...

תודה לך פני ברסימנטוב על פוסט מעורר עניין !


עמי סלנט

עידו שחם אמר/ה...

פוסט חשוב בהחלט ואת די צודקת. השאלה היא האם ויקיפדיה מאפשרים לפתוח מאמר על כל אמן שהוא, קטן ככל שיהיה. למיטב ידיעתי ויקיפדיה מוחקים מאמרים שאינם נמצאים באינטרס הציבורי. אז האם להקת אינדי ישראלית חדשה תוכל לפתוח מאמר שישאר, או שרק אמנים עם ותק מסוים ומעלה יכולים, או מה? למי התשובות?

Unknown אמר/ה...

שלום,
בעקבות פניה של בעל הבלוג לתיבת הפניות של קרן ויקימדיה הזדמנתי לקרוא את תוכן הבלוג הזה.

שמי תומר א. ואני מפעיל מערכת בוויקיפדיה העברית. כפי שבוודאי ידוע לכולם, ויקיפדיה היא אנציקלופדיה שנכתבת על-ידי הגולשים. קרי, כל אחד יכול להגיע ולכתוב ערך על כל נושא שמעניין אותו. כפי שהזכיר כאן אחד המגיבים, קהילת ויקיפדיה אינה מקבלת ערך בכל נושא. חלק מהערכים נמחקים מיד על-ידי מפעילי המערכת משום שהתוכן שלהם הוא לא אנציקלופדי באופן מובהק, אחרים מועלים לתהליך של הבהרת חשיבות שבמהלכו ניתן שבוע להציג את חשיבותו האנציקלופדית של מושא הערך (מושג החשיבות האנציקלופדית הוא חמקמק ואין כאן המקום להגדירו במדויק - מצאה חן בעיני ההגדרה שהופיעה כאן לגבי אינטרס ציבורי) ולעיתים נפתחות הצבעות מחיקה על ערכים שלגביהם לא ניתן היה להגיע להסכמה.

ברמה הפרקטית מקובל שזמר או להקה זכאים לערך לאחר שהוציאו לפחות דיסק אחד בהוצאה מסחרית. כמובן שערכים אוטוביוגרפיים מתקבלים בחשדנות גבוהה מאוד ולרוב נמחקים.

אני גם רוצה לנצל במה זו להזמין את כל קוראי הבלוג לבוא לכתוב בוויקיפדיה דווקא בנושאים שאינם פרסום עצמי. בוויקיפדיה חסרים לנו כותבים בתחום המוסיקה (כמו כמעט בכל תחום) וישנם ערכים חשובים (ג'ואן באאז, בוזוקי ובלוז רוק לדוגמא) שרק מחכים שיבוא כותב מוכשר עם רקע בתחום ויציל אותם. בנימה אישית אני יכול להגיד שכתיבה בוויקיפדיה היא תחביב נחמד מאוד.

שלומית קדם אמר/ה...

תגובה הן לכותבת הראשונה והן למגיבים:
אני עורכת למעלה מארבע שנים בוויקיפדיה, בעיקר בנושאי מוזיקה קלאסית. חלק גדול מן הערכים מתורגמים מן הוויקיפדיה האנגלית, שרוב ערכי המוזיקה שלה, לפחות הרציניים שבהם, מצטיינים ברמתם ובאיכותם. כמתרגמת מקצועית ובעלת ידע מקיף במוזיקה, ברור לי שהערכים שאני מכניסה אמינים, אינם חובבנבים וודאי לא מזלזלים. זה לגבי מוזיקה קלאסית - אינני מתמצאת בתחום הרוק והפופ לסוגיו. בקשר לשאלה, אם מוזיקאי צריך לכתוב על עצמו - לפעמים יש בעיה ממשית למצוא מידע ביוגרפי על מוזיקאים, הן צעירים והן מבוגרים (גם כאלה שהלכו כבר לעולמם). במקרים כאלה, אשמח מאד לקבל מידע אינפורמטיבי, נקי מספק חוסר אובייקטיביות, שעל פיו אוכל ליצור ערך העומד בדרישות הוויקיפדיה. כל אחד יכול לפתוח ערך ולפנות אלי למתן עזרה לפי הצורך, או למסור לי את המידע בדף השיחה שלי. מלבד זה, נשמח מאד לכל מוזיקאי, מקצועי או חובב, שיצטרף לעריכה באופן קבוע. מנסיוני האישי - יש בכך גם הנאה וסיפוק, גם תוספת ידע והשכלה וגם תרומה לחברה.
שלומית קדם

קסטה אמר/ה...

שלומית ותומר תודה. התייחסותכם היתה חשובה

הוספת תגובה