דפים

יום שבת, אוגוסט 29, 2009

מדונה ופסטיבל הטייפים – אין יותר הפוך מזה

שני אירועי קצה בשבוע אחד שאני חייבת לכתוב עליהם יחד.

אתמול הייתי בסיור מאחורי הקלעים במתחם ההופעה של מדונה בפארק הירקון.*
נשלחה הזמנה חגיגית ומעוצבת במייל, והמוזמנים נתבקשו לשמור בסוד על המפגש כיוון שנערך לקבוצה קטנה של בלוגרים וטוויטריסטים, כלומר Tweetup.
אתה יודע שזה הולך להיות מכבש יחצ"ני ועדיין מרגיש מוחמא וסקרן. התייצבתי במתחם שמתפקד כבסיס צבאי סגור. לא פגשתי בלוגרים שמוכרים לי מתחום המוזיקה, אלא בעיקר משתמשי טוויטר שנראו חבורה מגובשת מאוד. האירוח היה נעים ובסך הכל חוויה מעניינת והזדמנות ראשונה עבורי. הרשת עושה שעות נוספות בהפקה הזאת:
1. ראשית החסות של ספקית האינטרנט 013 נטוויז'ן על אירוע ענק כזה. היא לא פסיבית (יחסית) כמו למשל זו של בנק דיסקונט במופע של לאונרד כהן. 013 נטוויז'ן עושה את זה טוב מאוד, כמשהו לכאורה טבעי לתחום העיסוק והקהל שלה.
2. אתר מכירת הכרטיסים של 013 נטוויז'ן למופע של מדונה הוא למעשה האתר היחיד שמוכר כרטיסים למופע. זה המקרה הראשון בישראל שיותר ממחצית כרטיסים להופעה נמכרו באינטרנט.
3. החלטה מודעת ומוצהרת להשתמש בבלוגרים ומשתמשי טוויטר כבדים ולא בעיתונאים כדי להגביר את היחצ"נות. בנוסף יוקם מתחם מיוחד עבור משתמשי טוויטר בזמן ההופעה, על מנת שיעבירו את האירועים וההתרחשויות בזמן אמת. כמובן שכל אחד יכול להזין את הטוויטר שלו מחוץ למתחם אבל שם הכוונה להעצים את תחושת החשיבות של השימוש בטוויטר, לקיים מקום מפגש למשתמשים ויש רמז כי טוויטריסט-העל גיא עוזרי (העוזר האישי של מדונה) יגיע לבקר במקום. נאמר שזו פעם ראשונה בעולם שהוחלט להקים מתחם כזה בהופעות, אבל אני חושבת שאפשר למצוא השראה מאירועים אחרים שכתבתי עליהם כאן. בכל מקרה זה בהחלט יזום ומאורגן.

M-CITY
מנש מצוות ההפקה מסביר על העיר המוקמת מאחורי הבמה של מדונה

אם נושא הרשת לא היה עולה בסיור הזה, לא הייתי כותבת עליו כאן. באותה מידה צריכה לשאול האם נושא שאינו קשור למוזיקה אמור להיות מסוקר כאן?
המילים "הכי" ו"הפקה" נאמרו הרבה מאוד. הוסבר על מעליות ומכונית באזור הבמה, אבל לא על נושא הנגנים. נאמר שהמטרה היא חד משמעית "לרגש" אבל לא בהקשר של "שירים". שמעתי ש"מדונה היא מותג", לא הוסיפו גם את התואר "זמרת". דובר על גובה מסך הוידאו, אבל המילה "מוזיקה" לא נאמרה אפילו פעם אחת. הופתעתי. אני לא תמימה ויודעת לאן הגעתי, ברור לי שמדונה זה בעיקר שואו ובידור מסוג מסוים ואני באמת חושבת שלחוות ערב עם טונות "וואו!" זה לגמרי אחלה, אבל עדיין הרגשתי שגם למוזיקת פופ מגיע רספקט ואפילו הוא נעלם. הפקה לא פחות גרנדיוזית מזו של מדונה כרגע היא ההופעה של להקת U2 והיא מוכיחה שאינה סותרת את העובדה שהמוזיקה היא זו שצריכה איכשהו להיות בפרונט.

לעומת שלוש השעות של מדונה, פסטיבל הטייפים השלישי יימשך שלושה ימים.*
גם ההזמנה אליו נשלחה במייל אבל היא אותו פלייר מהפעם הקודמת וההודעה לעיתונות היא מסמך וורד הכי לא מעוצב אבל מלא בתוכן. לעומת הפארק, הצימר הוא מהמקומות הכי קטנים שאי פעם ראיתי בהם הופעה. אם ממש מתעקשים על השוואות אפשר להגיד ששטחו זהה למסך וידאו אחד בהופעה של מדונה, כלומר בקושי יש איפה לשבת ולא נדיר לראות את הקהל גולש למדרכה. כאן המארגנים והמשתתפים מתנדבים והכניסה לקהל חופשית. השנה מחיר כניסה ליום בודד 20 ש"ח, וכרטיס לשלושת ימי הפסטיבל 50 ש"ח.

אין על הפסטיבל הזה
המשותף לכל היוצרים הוא השימוש בסלילים מגנטים ככלי יוצר. רובם אינם מוכרים, לא בגלל שטרם הגיעה שעתם להתפרסם אלא כיוון שמדובר ביוצרים שהעשייה שלהם היא מה שהמיינסטרים מכנה שוליים.
באירוע הזה מקבלים הרבה מוזיקה, צלילים וסאונד. באמת שיש לי בלב מלא חששות על כך שאני חוטאת לרוח הפסטיבל, נדמה לי שאני המשתתפת היחידה שאינה מוזיקאית ומגיעה כדי לדבר... הנה התוכנית המלאה:

חמישי / 03.09 / 20:00

יוסי מר-חיים - אורח קבוע של הפסטיבל עם היצירה 12 פילים
פני ברסימנטוב - הרצאה על הקסטה בתרבות הפופולרית
Valerio Tricoli - לראשונה יארח הפסטיבל מוזיקאי סלילים מברלין. יצירותיו משלבות מוזיקה קונקרטית עם צורות קונספטואליות של סאונד: מוזיקה, כצלילים מוקלטים או כצלילים הנוצרים באופן סינתטי
אלכס דרול - סולו

שישי / 04.09 / 17:00
אופיר בחמוצקי
עומר גל - בננות לנשרים – הופעה שתשלב טייפ ילדים, מצלמה וקלידים
מאיה דנון – דר' ס. - עבודת סאונד על בסיס קלטת הדרכה של היפנוזה עצמית
רובוקופ – הרכב נסיוני שישרשר מכשירים
ליאור גקלר - ליאור ואני
תזמורת הצימר + עלמה בן-יוסף - רון קציר יעשה מניפולציות על VHS יחד איתו ינגנו שמיל פרנקל בסלילים, יעל ברולסקי בכינור, גיא דוביוס ועלמה בן-יוסף בטייפים

שבת / 05.09 / 17:00
Black Persian + איתי מטוס
Mites - שישה טייפים ושני מיקסרים ליצירת drone אינטנסיבי ומעודן
Cassexxe Vibrato - הצמד זהר ניקוטין ואולה, עושות פופ הזוי וחולמני או נויז עצבני
Brain Holes - יציג טייפים אשר נותחו וחוברו מחדש ליצירות סייבר מרעישות
אורי דרומר - טקסטים חלומות והזיות
Valerio Tricoli + Eran Sachs + Alex Drool

אם נושא המוזיקה לא היה דומיננטי באירוע הזה, לא הייתי כותבת עליו כאן. באותה מידה צריכה לשאול האם נושא כה אנלוגי אמור להיות מסוקר כאן? הרי הפסטיבל הזה לא ממש סופר את האינטרנט והמשתתפים בו בעצם בוחרים בטייפ ככלי מוזיקלי. משום מה הפעם לא היתה התלבטות :-)


* גילוי נאות:
בסיור של מדונה הייתי אורחת של החברות מיקרוסופט ישראל, 013 נטוויז'ן, Blink
בפסטיבל הטייפים אני משתתפת כמרצה ביומו הראשון

2 תגובות:

Shoegazer אמר/ה...

הייתי מאד מאד רוצה להגיע לפסטיבל הטייפים וגם לשמוע אותך :) נשמע מרתק
אאלץ להסתפק בMGMT

רסיבר אמר/ה...

הסיור במדונה סיטי נשמע חוויה אנתרפולוגית. המופע, לעומת זאת, היה האוברייטד של השנה. מי שחיפש הצגה סטייל לאס וגאס, מהנה. מי שמעדיף את המוזיקה שלו חיה ולא בפלייבק, התבאס. כן, צריך לתת למוזיקת הפופ את המקום שלה, אבל הפעם, הכבוד שלה נרמס.

הוספת תגובה