דפים

יום שני, מרץ 30, 2009

אמזון – חנות מוזיקה מיוחדת

מטבע הדברים כמעט כל מהלך של חברת Amazon (משינוי בעיצוב האתר ועד שירות חדש) זוכה לסיקור נרחב. במשך השנים גיליתי שלמרות שמעולם לא ביצעתי רכישה דרך אמאזון אלא דוקא דרך אתרים אחרים, יוצא לי כמעט כל שבוע להיכנס לאתר ואף לגלוש בו די הרבה זמן. איכשהו תמיד אני צריכה לחפש שם משהו, לבדוק, לקרוא, להשוות.
הנה כמה דברים על אמזון בהקשר של מוזיקה שכדאי לדעת:

1. Back from the Vault – לפני שבועיים הושק מיזם מבורך של הוצאה מחודשת של אלבומים נדירים (בכל פורמט שיצאו) שאזלו ונעלמו מזמן מהמדפים. הפרויקט נעשה באמצעות CreateSpace (חברת בת של אמזון הנותנת, בין השאר, פלטפורמה חינמית למוזיקאים לפרסם את יצירותיהם). הדיסקים יצאו רק על פי דרישת הקהל על מנת שיודפסו מחדש אלבומים שיש להם ביקוש, והמוזיקה תימכר בדיסקים או כקבצי MP3. יותר מ-20 לייבלים שותפים לפרויקט ונכון לעכשיו יוצאו לאור מחדש כ-1000 אלבומים, מתוכם 300 תקליטי ג'א
בתכנית הזאת כל הצדדים מרוויחים והיא מתיישבת היטב עם sell less of more או מה שקרוי "הזנב הארוך". Andrew Dubber דן בהרחבה האם העיקרון הכלכלי הזה מועיל למוזיקאים: חברות התקליטים הגדולות הבינו מזמן שכדאי להן להוציא כמה שיותר אוספים, הוצאות מחודשות, הקלטות מהופעות וכו'. העלות השולית של ייצורם נמוכה ולכן יש רווח גם אם המכירות מעטות יחסית. דאבר מזכיר שהזנב הארוך לאו דוקא מעיד על היעלמותו של הלהיט - גידול בקהלי נישה לא גורם בהכרח לצמצום במספר הלהיטים.
לטענתו עבור מוזיקאים עצמאים "הזנב הארוך" יכול להיות מועיל כיוון שנותן הזדמנות ליצירותיהם להימכר. הם אמנם לא הופכים מיליונרים, אבל לפחות הפצת המוזיקה שלהם קלה יותר והם אינם חייבים להצדיק הוצאת אלבום חדש רק בתנאי שימכר במינימום אלף עותקים...

יאללה אמזון 2. Amazon MP3 – חנות המוזיקה הדיגיטלית של אמזון נחשבת למתחרה מכובדת של iTunes. הקבצים שנמכרים להורדה הם באיכות טובה יחסית (kbps 256), הקטלוג ענק ומגוון (גם במחיר), ובדיוק לפני שנה נוספה האפשרות להוריד שירים גם למשתמשי מערכת ההפעלה של לינוקס. על המעמד והחשיבות של החנות ברשת אפשר היה ללמוד כאשר הכריזה בספטמבר 2007 על הסרת מגבלות ההאזנה המוכרות כ-DRM. כאשר אמזון מבצעת כזה מהלך האימפקט חזק מאוד. Amazon MP3 נחשבה כמי שעשתה צעד גדול קדימה למוזיקה בעידן הדיגיטלי, הרחיבה את כמות מורידי המוזיקה בתשלום בעולם ונתנה זריקת מרץ לתעשייה.

3. SoundUnwound – ויקיפדיה של מוזיקה. אתר שעדיין לא זוכה להצלחה מסחררת (כנראה בגלל החיבור לאמזון) למרות שיש לו פוטנציאל עצום (בגלל החיבור לאמזון...) מאגר המידע המוזיקלי הזה הושק בספטמבר 2008 ומבוסס על בסיס הנתונים של אתר אמזון ובנוסף מאפשר למשתמשים לערוך את התכנים אודות כל שיר, אלבום, להקה או לייבל. הכותבים מקבלים ציונים והערכה מצטברת. כל שינוי והוספה עוברים אישור של צוות אמזון על מנת לשמור על מידע אמין ומדויק.
הצד החזק של האנציקלופדיה הזאת הוא ללא ספק כל מה שקשור לדיסקוגרפיות (שניתן למיין על פי פרמטרים שונים), השימושיות והעיצוב היפה והנוח המשלב וידאו ותמונות, ואפליקציה מבוססת פלאש באמת מוצלחת של סרגל זמן (timeline) המציג היסטוריה של אמן/להקה. הנה הדוגמא של בוב דילן.
בשעתו coolfer כתבו בביקורת על האתר שהוא רחוק מלנצח את כמות המידע הטקסטואלי שיש בויקיפדיה, ואת העובדה שיש בו אוריינטציה המסחרית (פרסומות והפניות לחנות אמזון). לדעתי SoundUnwound עדיין צעיר ושווה בדיקה.

4 תגובות:

תומר אמר/ה...

לדעתי ההסתכלות של הזנב הארוך לוקה בחסר. עוד לפני האינטרנט, חברות התקליטים הגדולות היו נוהגות לפתוח חברות בת קטנות יותר שמתעסקות עם נישות, בדרך כלל במחירים מוזלים יותר ובמטרה להיחשף לקהלים רבים ככל האפשר.

זה לא חדש שהדברים הללו הניבו רווחים יפים, והמיינסטרים היה בעיקר בשביל לתחזק את ההשפעה, בשביל שיהיו זכויות ביד שאפשר בעתיד לעשות הפצות מחודשות, אוספים, וכדומה.

זה לא עניין של זנב ארוך, אני לא חושב שיש כאן תפיסה של למכור מעט ממוצרים רבים, אלא אסטרטגייה ברורה שבה ממשיכים את הרווח של מוצר ישן שנקטע, באמצעות חשיפתו מחדש לשוק, סוג של מיחזור.

זנב ארוך, היה קורה אם חברות גדולות היו מחליטות להקליט אמנים חדשים רבים ככל האפשר, כשמכל אמן מצפים למכירות מועטות אבל שביחד זה יהיה הרבה. זנב ארוך זה כשמייצרים משהו חדש במטרה להפיץ אותו בכמויות קטנות לכיוונים רבים. כשממחזרים משהו ישן זה לא זנב ארוך, זה המשך מכירות של מוצר ישן במטרה להגדיל את הסך הכל הכללי שלו לאורך ההיסטוריה.

אז אין שינוי מהותי, מעבר לכך שפשוט השוק הזה נחלש מה שגורם להם למלחמת השרדות אינטנסיבית יותר מבעבר. מלחמה זו גורמת לייצור מופחת של דברים חדשים, לצד גידול במיחזור, במיוחד לאור ירידת העלויות כתוצאה מטכנולוגיות חדשות המוזילות את העלות של השכפול באופן משמעותי.

לגבי התועלת למוזיקאים, אין שום תועלת, נוצר מצב מעניין וחיובי שמפצה על החמדנות של הלייבלים הגדולים, מצב שבו הלייבלים הללו השפעתם וכוחם נחלשים בהדרגה, עד שיגיעו לאיזשהו מצב מאוזן ונורמלי לעומת הכוח שהיה להם בעבר שהיה מופרז. כשזה יקרה, שוק המוזיקה יפרח יותר מבעבר, כאשר ייכנסו לתמונה לייבלי ביניים שיוכלו להציע איכות לקהל רחב, מכל העולם שייחשף אליהם.

הלייבלים הללו שיהיו בין הלייבלים הגדולים והפופוליסטים ללייבלים האיזוטרים, יציעו מוצרים חדשים ואיכותיים וינצלו את זה שהם פונים למליארדים בעולם, ומספיק שאחוז אחד ירצה לצרוך איכות וחדשנות בחבילה אחת, הם יוכלו להרוויח בגדול.

קסטה אמר/ה...

אצל גיאחה בעונג שבת פורסמה הידיעה הבאה שכדאי מאוד לדעת:
"אם יש לכם חשבון באמזון ואתם יכולים לרכוש שם מוזיקה דיגיטלית (אני הצלחתי פעם, כשזייפתי כתובת אמריקאית אמינה), נצלו את החשבון שלכם להרוויח בענק בלי להוציא שקל: בוננזה של סמפלרים חינמיים מלייבלי אינדי משובחים במיוחד"

יהו אמר/ה...

פוסט מעניין מאוד.

הערונת - נורא קטן לי הגודל של הפונט. הוא באותו גודל של התגובות וקשה לי לקרוא אותו. אולי אפשר להגדיל קצת?

קסטה אמר/ה...

יהו - תודה
בינתיים אפשר תמיד להגדיל את הפונט משמעותית באמצעות הדפדפן.
באקספלורר:
view > text size
בפיירפוקס:
view > zoom

הוספת תגובה