דפים

יום חמישי, יולי 10, 2008

ויזואליזציה של נתונים על מוזיקה

לפני שנדבר על נתונים (data), תזכורת לגבי מידע (information): בעבר כתבתי על מיפוי להקות וזמרים באופן ויזואלי. הגדרתי ויזואליזציה של מידע כשימוש במערכות ממוחשבות התומכות בתצוגה גרפית של מידע מופשט (למשל ז'אנרים ואמנים) במטרה להבינו טוב יותר. כלומר התכלית היא לקחת את המידע ולסדר אותו בתמונה חזותית שתסייע לקלוט אותו באופן שלם.
השימוש השכיח והיעיל ביותר בויזואליזציה הוא לזיהוי מהיר של קשרים ומגמות. על עקרונות ויזואליזציה של מידע עובד רדיו Musicovery המוכר, שעורך מיפוי למצבי רוח וסגנונות מוזיקליים ע"י שימוש בצבעים.
דוגמא נוספת: אפשר לכתוב הרבה מילים על הסתעפויות להקות הפאנק, או שאפשר לראות בבת אחת קשרים ומעגלי השפעה בשרטוט צבעוני כזה: (מתוך אתר MusicPlasma, לחצו על התמונה להגדלה)
ויזואליזציה של מידע על מוזיקה
לעומת זאת ויזואליזציה של נתונים (מספרים, נקודות ציון, מדידות זמן) עושה להם סוג של עיבוד. כלומר לוקחים אוסף של נתונים כמותיים (מכירות, השמעות) ומפיקים מהם מידע. רשת Last.fm היא דוגמא מובהקת לכך שנתונים על מוזיקה הפכו להיות נגישים ואין פלא שעל מסת הנתונים שלה נוסו מספר אפליקציות של ויזואליזציה:
1. Last Graph – הכלי המפורסם ביותר ליצירת גרפים ותרשימים לפי שם משתמש. כמות האזנות לפי אמן, פופולריות של אמן לאורך זמן, היסטוריה של האזנה. את הנתונים ניתן לייצא לטופס אקסל, PDF ועוד פורמטים. לפני שמתחילים כדאי לקרוא איך Lee Byron מדגים ומסביר ואף מוסיף ויזיואליזציה משלו במאמר הזה.
האזנות של המשתמשת kaseta5 בחודשים האחרונים

Chart Arcs 2. Chart Arcs – בדיקת הרגלי ההאזנה של משתמשים ברשת לאורך זמן על מנת לבדוק שינוי בטעם וקרבה למיינסטרים. הנקודות הצהובות מלמדות על כניסה או יציאה ל-chart האישי. המעגלים הירוקים מלמדים על עלייה של אמן והאדומים על ירידה.

המקרה של סיבוב הופעות
דוגמא מאלפת לניצול חכם של נתונים ברשת מופיעה בכתבה שמדגימה איך לשלב נתונים מ-Last.fm עם נתונים של Google Trends (נתונים על החיפושים המבוצעים בגוגל), על מנת להחליט באיזה מדינות כדאי לעשות סיבוב הופעות.
אבל גם אחרי שאנחנו יודעים באיזה מקומות כדאי לנו להופיע, האם לא כדאי לתכנן מראש מרחקים, זמנים ומסלולים? (הזינוק במחירי הדלק גורם לעלייה בהוצאות של סיבובי הופעות). Nine Inch Nails, להקה שיודעת לחשוב קדימה בעידן הדיגיטלי (בלשון המעטה), משתמשת ביישום של Google Earth כדי לראות את התפלגות ההורדות המקוונות של אלבומם החדש במדינות וערים בעולם.
עכשיו חשבו כמה מאושר האיש האחראי על תכנון סיבוב ההופעות של הלהקה וכמה משמעותי מידע כזה יכול להיות עבור להקות קטנות יותר.
הורדת האלבום בדרום אמריקה
בתמונה: הורדת האלבום The Slip של NIN בדרום אמריקה. את הקובץ המלא של כל העולם אפשר להוריד כאן, לאחר התקנת התוכנה של Google Earth

ניתוח נתונים על מוזיקה שווה הרבה כסף למי שעוסק במחקר: סוציולוגים, פסיכולוגים, חברות התקליטים, יוצרים, אנשי שיווק – כולם יכולים לבחור מדגם עולמי ענק ומייצג של משתמשים על מנת לבדוק איזה מוזיקה שומעים בתקופות שונות של השנה או אחרי אירועים מסוימים, איך מתקבל אלבום שיצא לשוק, הבדלים בין מדינות, מינים, גילאים ועוד. על מנת להבין את המשמעות של ריכוז הנתונים האלה והאפשרויות המסחריות הגלומות בניתוחו כדאי לקרוא את המאמר הזה שמדגים את כיצד לנתח נאמנות מאזינים על פי נתונים של Last.fm. אך לפני שמשקיעים במחקר, הכלים הויזואליים יכולים לסייע במתן כיוון, אפשרויות להשוואות וחסכון בזמן.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איזו סקירה נפלאה ומרתקת!
(ידעתי שויזואליזציה של מידע עוד תשוב..)
יופי - למדתי!
תודה.

אנונימי אמר/ה...

פוסט מעולה, וויזואלית את פרבולה חייכנית שיושבת על גרף שרק עולה ועולה!

אולה!

אנונימי אמר/ה...

http://www.musicovery.com/

אתר מדהים לפחות ברמת הוויזואליזציה והאינטראקטיביות שבו. פשוט אדיר לחנוני מוזיקה. אדיר.

קסטה אמר/ה...

יגאל, אורי - תודה רבה

הוספת תגובה