דפים

יום רביעי, פברואר 13, 2008

Yahoo! ו-Google פורצות עם שירותי מוזיקה

רובכם שמעתם כי חברת מיקרוסופט הציעה לקנות את יאהו*. הצעת המיזוג, שבגדול נועדה לסייע להתמודד ולהתחרות מול גוגל, נדחתה על ידי יאהו (מהלך נכון לדעת רבים ולרווחת הגולשים).
בין כל הדיווחים שימו לב שנושא המוזיקה חזר ועלה בהקשר של החברות הנ"ל: לפעמים בלי קשר להצעת הרכישה (בעיצומה של הסערה יאהו רכשה את FoxyTunes), ולפעמים הדיווחים ממש התמקדו בניבוי השפעות אפשריות של מיקרוסופט על תחום המוזיקה ביאהו.

בשנים האחרונות כבר ידוע שחברות גדולות (בתחומי מדיה, תוכנה, סלולר, אינטרנט וכו') מודעות היטב לחשיבות נושא שירותי המוזיקה, אבל השנה נראה שהגיע תורן של יאהו וגוגל.
בעייני זה סמלי שהחברות ש"עשו" לנו את האינטרנט, סוגרות מעגל של מהפיכת המוזיקה באינטרנט ויראו סופסוף מה הן יכולות להציע בתחום.
ריכזתי כמה מהדיווחים האחרונים עליהן הקשורים במוזיקה. החליטו אתם לאן זה יתגלגל לאור ההתפתחויות.

יאהו
הפרויקט הסודי!
לפני חודש נתקלתי בידיעה ראשונית שיאהו מתכננת משהו מאוד רציני הקשור במוזיקה. ההשערה של הכותב, היא שיאהו הולכת לכיוון של סטנדרדט פתוח בכל הנוגע לרכישת מוזיקה, שיתוף ונגנים. ההשערה מבוססת על מצגת של Ian Rogers, סגן נשיא מחלקת הפיתוח של Yahoo! Music.
במקביל, באתר Hypebot גם דיווחו על פרויקט מוזיקה ענק שמתכננת יאהו והפעם התבססו על בלוג צוות הפיתוח של יאהו שלא משאיר מקום לספק: קבלו את Blog Remix - פלטפורמה מפלצתית לניהול ועריכת בלוגים מוזיקליים, מבוססת על טכנולוגיית Adobe AIR.

Blog Remix
עסקאות קטנות על הדרך...
יאהו העבירה את ניהול שירותי המוזיקה שלה ל-Rhapsody – במקרה זה מדובר על subscription, כלומר מנויים ישלמו מראש סכום קבוע של 13$ וייהנו מהורדות בלתי מוגבלות. ומדוע יאהו נפרדה ממנויי המוזיקה? הנה התשובה: בשבועות האחרונים יאהו בוחנת מול חברות המוזיקה אפשרות למודל של מוזיקה חופשית תמורת חשיפה לפרסומות. מדובר בתחרות ישירה מול CBS (הבעלים של last.fm) שהולכת בדיוק בכיוון זה.

כאמור, יאהו רכשה את FoxyTunes – סטארט-אפ ישראלי שפיתח תוכנה המאפשרת שליטה בנגנים מתוך הדפדפן, אבל בלי קשר שימו לב שהשיקה לא מזמן את Yahoo! media player – המזהה קבצי mp3 באתר, יוצר רשימת השמעה (playlist) וכמובן מנגן אותה.


גוגל
הפרויקט הסודי!
גוגל מתכוונת להיכנס חזק לתחום הבידור בטלוויזיה. את מי היא מגייסת להוביל את המהלך? את Simon Fuller, מי שהיה אמרגן להקת Spice Girls וממציא התכנית American Idol ("כוכב נולד" האמריקאי המניב מיליונים). פולר עצמו מעיד כי הפרויקט יעשה מהפך גלובלי בדרך ההפצה של בידור ומוזיקה.

עסקאות קטנות על הדרך...
גוגל תעבוד עם חברת Top100.cn הסינית כדי לאפשר הורדה חינמית של שירים ברשת תמורת צפייה בפרסומות (Top100.cn כבר חתמה על הסכמים עם חברות מוזיקה גדולות). המהלך אמור לעזור לגוגל להתחרות עם מנוע החיפוש הסיני הענק Baidu העוקף את אתרי ההורדות החסומים על ידי גוגל, שלא מסתכנת בתביעה משפטית בארה"ב. בגוגל זוכרים שרק לפני חצי שנה תבעה IFPI את Yahoo! China (מחציתה בבעלות יאהו האמריקאית) שנאלצה לשלם פיצויים.

אפרופו סין, מעל 90% מצריכת המוזיקה במדינה היא "פיראטית". חברות המוזיקה מרוויחות ממודלים אחרים כמו הסכמי פרסום, הופעות, ספונסרים ועוד. כדאי לקרוא סדרת כתבות באתר Hypebot על תעשיית המוזיקה בסין: A Guide To The Music Industry In China

2 תגובות:

Yair Yona אמר/ה...

פוסט מצוין, כמו כל הבלוג.
איאן רוג'רס כמדומני הוא היום מנכל יאהו מיוזיק. איש מאד נחמד שהיה לי הכבוד לשוחח איתו לפני חודש לכמה דקות, מאד התעניין בסצנת האלט' שיש בישראל (או שהיה סתם מנומס).

אנונימי אמר/ה...

גוגל בהחלט רוצים להכנס לתחום הבידור, הם קנו את youtube וההצלחה של הדבר פתחה להם את התיאבון. ואני די מאמין שמיקרוסופט מפחדים להשאר בחוץ. אז יש משהו בטענה שמיקרוסופט היו עשויים לעשות שינוי ביאהו מיוזיק. מיקרוסופט הפסידו לאייפודים וליוטיובים והם רוצים להניח כף רגל בתחום שמצליח מאוד לגוגל. ולדעתי רק גוגל חושבים פה בגדול. ביל גייטס אמר כשפרש שמיקרוסופט עובדים על נושא של בעצם מה שזה אומר הכנסת הטלוויזיה למחשב.

מיקרוסופט מטיבם חברה שחושבת במונחים של להזיז את העולם, לעצב אותו מחדש כל פעם, ויאהו חושבים במונחים של לפתוח עוד עסק פה, ועוד עסק שם. גוגל חושבים במונחים הרבה יותר טובים, הם חושבים מה בעצם הציבור היה רוצה , ואיך אפשר לספק לו את זה בצורה שמשתלמת גם לציבור וגם לחברה. עד עכשיו זה לא מפתיע שגוגל צומחת ושהאחרות מתכווצות, בעיקר יאהו, מיקרוסופט למזלם יש להם שליטה על תוכנה מאוד אסטרטגית מה שנותן להם כוח להמשיך, אבל בגדול נראה לי שגוגל אסטרטגים יותר טובים מהמתחרות האחרות.

המתחרות האחרות לא מבינות את השוק!

הוספת תגובה