דפים

יום שלישי, נובמבר 27, 2007

חקר המידע ומוזיקה

DELOS – פרויקט שיצא לדרך ב-2004 במימון חלקי של האיחוד האירופאי (Network of Excellence on Digital Libraries), שמטרתו לקדם ולסייע בהקמת ותפעול מרכזי מידע וספריות דיגיטליות ברמה גבוהה ומתקדמת מבחינה טכנולוגית. לפי חזון הפרויקט, הדור החדש של ספריות דיגיטליות צריך להתבסס על מאגרים שגדלים ומשתכללים. מרכזי מידע דיגיטליים צריכים לאפשר לכל בני האדם נגישות לכל הידע האנושי בכל זמן ובכל מקום תוך שימוש באינטרנט. במסגרת הפרויקט יש כמובן התייחסות גם למוסיקה ואודיו. כך ישנה התייחסות לתחום במסגרת תכנון אב-טיפוס למערכת ניהול ספריות דיגיטליות, או הצעה למערכת אחזור קבצי אודיו המזהה דמיון בין מקצבים וסגנונות מוסיקה (זכרו שמדובר על מערכת לניהול ספריה, לא על רדיו פנדורה...). מחיפוש באתר (ראו למשל את הפרופיל של Andreas Rauber) התרשמתי שב-DELOS חברים מיטב החוקרים העוסקים בתיעוד דיגיטלי ולכן גם יכולים להציג את חזית המחקר בתיעוד אודיו ומוסיקה.

IASA – ארגון בינלאומי לשימור קבצי סאונד ואודיו (International Association of Sound and Audiovisual Archives), מסייע ומייעץ בהקמת ארכיונים ותיעוד קולות מוקלטים ומצולמים. חשוב להדגיש שלא מדובר רק על מוסיקה: הארגון פועל לשימור הקלטות רדיו, הקלטות שנעשו לצרכי מחקר, ארכיונים לאומיים (כולל נאומים, פולקלור וכו'), תכנון ופיתוח טכנולוגיות להקלטה ואחסון קבצי קול, וכמובן עיסוק בקטלוג ואחזור של אותן הקלטות.
בכנסים המאורגנים על ידי IASA מוקדש מושב להיבט הדיגיטלי (כך בכנס הבא בספטמבר 2008 בסידני, אוסטרליה), ושני פרסומים מיוחדים של הארגון יצאו לאור על ידי המחלקה הטכנית-
* The Safeguarding of the Audio Heritage: Ethics, Principles and Preservation Strategy
* Guidelines on the Production and Preservation of Digital Objects


IAML - ארגון עולמי של ספריות, ארכיונים ותיעוד מוסיקה (International Association of Music Libraries, Archives and Documentation). מטרת הארגון לקדם פעילות של ספריות מוסיקה בכל המישורים ולתמוך בפרויקטים ביבליוגרפים ותיעודיים של מוסיקה.
למי שלא מבין מה הקשר בין ספרנות למוסיקה מומלץ להתחיל מהגדרות וההנחיות המפורטות לגבי קטלוג של תווים ומוסיקה מודפסת ויצירות מוסיקליות. (לחצו על הקישורים למטה כדי להבין מה רמת הפירוט). גם כאן אפשר להתרשם מהתכנית העשירה באירועים השנתיים. בכנס האחרון (שוב בסידני, אוסטרליה!) יש התייחסות לא מבוטלת לטכנולוגיות ולמאגרים מקוונים. מבלי לציין זאת במפורשות, רוב הפעילויות של הארגון - קביעת סטנדרטים לקטלוג מוסיקה, הכשרת ספרנים בתחום המוסיקה ושימור מסמכים וקבצי מוסיקה – כולן עברו מהפכה בעידן הדיגיטלי וכיום מתפתחות ותלויות כמעט לחלוטין במערכות ממוחשבות.

לעומת מפגשים וכנסים המתקיימים בעולם בחסות ארגונים אלה ואחרים, לא זכור לי שבישראל התקיים כנס/יום עיון/מושב עבור מידענים, אנשי IT, ספרנים או מי שקשור לתעשיית המידע, שהוקדש במיוחד למוסיקה. אודה למי שיתקן אותי ועוד יותר למי שירים את הכפפה.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

את מלכה! אין מילים, כל פעם מחדש...

קסטה אמר/ה...

המון תודה
אבל מי את/ה?

הוספת תגובה