דפים

יום ראשון, מאי 15, 2011

מוזיקה ושירותים מבוססי מיקום

מחר יוצא לדרך כנס המידע השנתי Info 2011 שאעביר בו הרצאה על שירותים מבוססי מיקום, במטרה להדגים כיצד השימוש בהם מחבר אותנו לרשת של מידע ותוכן (ולאו דווקא רשת חברתית). במהלך ההכנות להרצאה גיליתי שתחום המוזיקה מתפוצץ משירותי מיקום שעומדים לתפוס תאוצה בשנים הקרובות.

מה זה?
 Location Based Services (ובקיצור LBS) הם אפליקציות למכשירים ניידים מבוססות טכנולוגיית GPS. כאשר המכשיר הנייד מצוי פיזית לצדנו, הן יודעות לדווח על המיקום הפיזי המדויק שבו אנו נמצאים. יש עשרות אפליקציות LBS, המוכרת ביותר היא Foursquare.
הפעולה בה משתמש מדווח באופן אקטיבי על הימצאותו במקום מסוים נקראת check-in ומאפשרת לדעת מי האנשים הנוספים שנמצאים באותו המקום או בקרבתו, וגם לקבל הטבות, טיפים, מידע ותוכן רלבנטיים לקונטקסט של המיקום או הרדיוס הקרוב.

מוזיקה לפי מיקום
השימושים המוצלחים של LBS שייכים לתחום של התאמת מוזיקה לקונטקסט של המיקום.
בטקס הגראמי האחרון השיקו את האפליקציה MusicMapper המחברת בין מפות גוגל ושירות המוזיקה Rdio. המשתמשים מוזמנים לשתף סיפורים אישיים בהקשר של המקום בו קרו החוויות ובשילוב השירים שהיו הפסקול לאותם זיכרונות.
Spotisquare היא אפליקציה המחברת בין מקומות ואתרים דרך פורסקוור לשירים מתוך שירות המוזיקה האירופאי Spotify. השימוש בה הוא למעשה תהליך מתמשך של הוספת שירים לפלייליסט ייחודי המותאם למקום.
אפשר לנחש איזה פלייליסט אפשר לעשות לעיר מנצ'סטר או לאורך חופי הכנרת... באופן אישי אני מקווה שעל חורבות מועדון CBGB
בניו-יורק ידאגו לעשות שימוש מרובה באפליקציה.
ויש עוד: soundtracking הפופולרית, מאפשרת לתייג, לחפש ולשתף מוזיקה (גם) לפי מיקום (בהתחברות דרך פורסקוור), HeratBeatMatch היא אפליקציית דייטינג המאתרת ברדיוס הקרוב בני זוג פוטנציאליים בעלי טעם מוזיקלי דומה ומאפשרת להחליף שירים כחלק מתהליך הפלירטוט, האפליקציה wahwah מאפשרת להיחשף ולהאזין לערוצי מוזיקה של אנשים הנמצאים ברדיוס הקרוב אליך ובדומה לה ניתן לחפש קליפים לפי מיקום באמצעות VEVO (במכשירי iPad)
אבל את ההצגה גנבו אפליקציות שיצרו מוזיקאים:Kraftwerk השיקה אפליקציה שיוצרת מוזיקה לפי אזורי זמן. שימו לב לעיצובי המסכים שתואמים את הסטיילינג של הלהקה לאורך עשורים כאילו שמדובר בדבר מתבקש ומתאים ללהקה הוותיקה הזאת והמסרים שלה.
להקת Bluebrain עשתה הרבה רעש עם האלבום The National Mall שהופק כאפליקציה לסמארטפון. חברי ההרכב עשו מיפוי למאות אזורים ב- Mallשל וושינגטון (פארק שמשתרע בין הקפיטול ואנדרטת לינקולן), כך שתוך כדי האזנה לאלבום האפליקציה מזהה את מיקום המאזין והסאונד של השיר משתנה בהתאם אליו! המשתמש לא יכול לשחק עם האפשרויות, כל מיקום נבחן על ידי הלהקה והשיקול המוזיקלי הוא רק של חבריה.

מידע על הופעות ומסיבות
בפורסקוור חברים לא רק אנשים, אלא גם מותגים. אם תעקבו בפורסקוור אחרי Live Nation או VH1, תקבלו טיפים, מבצעים ומידע על הופעות על פי המקומות שבהם תעשו צ'ק אין. לפעמים מועדוני הופעות מציעים בעצמם מתנות והטבות.
יש גם שיתופי פעולה חד פעמיים לפי אירועים, כמו מידע וטיפים על מסיבות באיביזה דרך פורסקוור של רדיו BBC1, או על הופעות בכנס SWSX 2010 דרך פורסקוור של מגזין המוזיקה Spin.
אגב באותו כנס, תוכנת מיקום שזכתה להרבה שבחים היא
Hurricane Party, המאפשרת למצוא שותפים כדי לארגן מסיבה ספונטנית בשילוב הטבות.
בהערת סוגריים אציין שגם בהקשר של מוזיקה במכונית המקוונת, כבר עכשיו מדברים על מכוניות שתוך כדי נסיעה יאתרו תחנות רדיו מקומיות וגם יזרימו מידע על הופעות מועדפות על פי מיקום הרכב.
בלי קשר למיקום פיזי כדאי להכיר את Get Glue שבו עושים סוג של צ'ק-אין לתכנים – מוזיקה, ספרים, סרטים, ספורט וכו'. גם כאן מתקבלות המלצות ממשתמשים אחרים על פי טעם והעדפות, ובנוסף יש צבירת נקודות וקבלת הטבות ממותגים שלהם המשתמש עשה הכי הרבה צ'ק-אין.

כלי שיווק למוזיקאים
באתר Hypebot מציעים מספר שימושים בפורסקוור למוזיקאים. בגדול ההמלצה היא לעשות צ'ק-אין בהופעות ואירועים, תערוכות או הפגנות. לפעמים אלה אמירות יותר יעילות מכתיבת פוסט בבלוג וסוג של מפגן אישיות פחות מעצבן מהגיגים בפייסבוק. בעקיפין זו גם דרך להיפגש פנים אל פנים עם הקהל.
כמו כן מומלץ לעודד מעריצים לעשות צ'ק-אין בהופעות תוך כדי שיתוף תמונות ותגובות. מיותר לציין למה זה שיווק מצוין ו-
crowdsourcing טהור ולמעשה אפשר ללכת הלאה וגם לתגמל את מי שמרבה להגיע להופעות. כדוגמא לשימוש מוצלח בפורסקוור לקידום הופעה כדאי לקרוא על השימוש בפורסקוור של Big Boi לקראת הופעה באוניברסיטת נברסקה.
לדעתי כדאי לשים לב לאפליקציה שנקראת unsocial. בלי רעש של חברים, משפחה ומעריצים, כאן התיוג העצמי הוא רק על פי המקצוע ואיתור אנשי מקצוע ברדיוס הקרוב. כך למשל עיתונאים מוצאים אחד את השני במהלך אירוע במדינה זרה או בשדה תעופה, ואין סיבה שגם מוזיקאים או אנשי תעשיית המוזיקה לא יוכלו לחפש קולגות ושיתופי פעולה במקרים של כנסים גדולים, פסטיבלים או סיבובי הופעות בחו"ל.

מה בישראל
בישראל השימוש ב-LBS לא נפוץ בקרב מוזיקאים ולא על ידי מקומות או מותגים מתחום המוזיקה. למרות שברור שכמות מכשירי הסמארטפונים תמשיך לגדול בקרב האוכלוסייה, אי אפשר לדעת אם שירותי מיקום יצליחו לשגשג כאן או ישמשו רק קבוצות מסוימות כמו במקרה של קהילת טוויטר הישראלית. סביר להניח שתיוגי מיקום ייעשו בעיקר דרך פייסבוק שבה רוב הגולשים כבר נמצאים ממילא. השנה נכנס לישראל Facebook Places שבעתיד יאפשר לעשות צ'ק-אין גם באירועים והופעות.
בעכבר העיר לא מחכים וכבר שילבו מיקום באפליקציה שלהם. הם מבטיחים פרסים לגולשים שיעשו צ'ק-אין במקומות בילוי ומועדונים ויטרחו לכתוב ביקורות והמלצות שכמובן ישותפו עם משתמשים אחרים שיעשו צ'ק-אין באותו המקום. בעתיד האפשרות תפעל גם על הופעות מוזיקה.


* הטור פורסם גם באתר newsgeek

0 תגובות:

הוספת תגובה