דפים

יום שישי, אוקטובר 29, 2010

השפעת המשבר הכלכלי על מוזיקאים וסטארטאפים של מוזיקה


לפני שנה שמחתי לקרוא שה-RIAA בארה"ב נאלץ להצטמצם כיוון שחברות מוזיקה גדולות אותן הארגון מייצג מרוויחות פחות (הפגיעה הקשה בהכנסות היתה אצל EMI) ולכן מעבירות פחות כסף ל-RIAA. ההתנהלות הכוחנית והכמעט מאפיונרית של הארגון הזה לא גרמה להרבה אנשים להזיל דמעה אבל המשבר הכלכלי בארה"ב כמובן פגע בכולם:
באותה תקופה החל גל רציני של פיטורים בתחנות רדיו בארה"ב, הונם של רוב המוזיקאים העשירים בבריטניה התכווץ ב-10% לפחות (בעיקר בגלל הירידות בערך של נכסי הנדל"ן ושל תיקי ההשקעות של אנשי תעשיית המוזיקה) ואחרי העשירים השבעים הגיע תורם של אמנים רבים אחרים שבקושי הצליחו לשרוד. שימו לב שאני לא מדברת על הבעיות הכלכליות של תעשיית המוזיקה בגלל שינויי הצריכה וכיו"ב אלא על השפעתו של משבר כלכלי ברמה לאומית/בינלאומית.

ב-2009 נערך על ידי LINC סקר גדול בין מוזיקאים שבדק את השפעת המיתון הכלכלי על אמנים ונקרא בפשטות The Artists and the Economic Recession. בסקר עלה שהבעיות העיקריות הן מן הסתם ירידה גדולה בהכנסות, חוסר יכולת לממן פרויקטים עתידיים, מיעוט בהופעות, כניסה לחובות ופגיעה במורל.
מהצד החיובי התברר כי בזמן מיתון האומנים השקיעו יותר זמן בעבודה ויצירה ושחלה עלייה משמעותית בשיתופי פעולה עם קולגות ועם הקהילה. היו אמנים שדוקא הלכו לקראת קהל המעריצים שנפגע גם הוא מהמשבר הכלכלי, וניסו להוריד את מחיר הכניסה להופעות ואפילו ניגנו שירים ברוח המצב.
בארה"ב הכריזו שהמשבר הגדול הסתיים רשמית בחודש יוני אבל במאמר שפורסם ב-billboard אספו עדויות של בכירים מחברות שירותי מוזיקה והבהירו שההכרזה היתה מוקדמת.

המקרה של music startups
בתוך המצב העגום הזה התנהל כל הזמן דיון לגבי סטארטאפים של מוזיקה, לכאורה לא חשובים כמו המוזיקה עצמה אבל בפועל אלה השירותים הטכנולוגים והאפליקציות שיותר ויותר אחראים להגיש ולהנגיש לנו את המוזיקה.
אני לא מומחית בכלכלה או סטארטאפים, אבל הבנתי שכנראה הם ישות מיוחדת לאור העצות והדעות המגוונות (והסותרות!) לגבי תזמון ההשקעה והעיסוק הספציפי במוזיקה. אני מביאה את הידיעות המעניינות ביותר שאספתי בסדר כרונולוגי:

מרץ 2009
כתבה שקצת הדהימה אותי מתארת את המצב העגום של סטארטאפים המתעסקים ספציפית בשירותי סטרימינג. הם נמצאים במצב אבסורדי שבו הם לא רוצים להגדיל את מספר המשתמשים, כיוון שכל משתמש עולה להם כסף (תמלוגים). בנוסף גם חברות התקליטים לא אוהבות אותם ולא ששות לשתף פעולה עם מי שמחסל את הדיסקים בהם הן עדיין נאחזות. אם הדברים אכן מדויקים לא ברור איך מראש הסטרימינג תפקד.


אפריל 2009
מנכ"לCreative Commons  שולח מסר מרגיע ואומר שדוקא מיתון הוא הזמן הנכון להקדיש מחשבה ועבודה בסטארטאפים. כמו האומנים שמצאו יותר זמן ליצור בזמן המשבר, כך גם השקט מרדיפה אחר כספים מעניק יתרון למי שבאמת רוצה לתכנן ולתכנת. לטענתו דוקא בתקופות של משבר צצו חברות עם רעיונות חדשניים.

אוגוסט 2009
Bruce Warila נותן נקודת מבט של משקיע ויזם ומנסח מסמך המתאר את מצב ההשקעות בחברות מוזיקה. לטעמי כשהוא מפרט "where are the investment opportunities" זה מרגיש כמו סיסמאות במצגת פאואר פוינט. בשורה התחתונה הוא מסכים שהמצב קשה אבל הצלחה אינה בלתי אפשרית.

פברואר 2010
מתפרסמים ריכוזי נתונים לגבי ההשקעות בחברות טכנולוגיה העוסקות במוזיקה לשנת 2009 שנחשבה קשה ביותר. ככה נראית החלוקה הגיאוגרפית של ההשקעות (קליפורניה מובילה בארה"ב, בריטניה מובילה באירופה) ואלה הסכומים שקיבלו החברות, חלקן אלמוניות וחדשות אבל יש ביניהן גם ותיקות.

אפריל 2010
Musicians for Music 2.0 – יוצאת לדרך קרן מיוחדת שנועדה לממן סטארטאפים של מוזיקה, המטרה לתמוך ב-12 פרויקטים בשנה. שימו לב להצהרת הכוונות ותכנית העבודה שמציג מייסד התכנית Charles McEnerne.

יולי 2010
שמעתם על חברת הסטארט-אפ m-Wise מהרצליה? היא תיהפך למפיצת שירים ואלבומים בסלולר של חברת המוזיקה הגדולה בעולם, יוניברסל. וזה היה רק כדי לדחוף נקודה ישראלית ולשאול עד מתי נשייך חברות כמו m-Wise להייטק הישראלי ומתי אפשר לקטלג אותן כחלק מתעשיית המוזיקה.

ספטמבר 2010
Brenden Mulligan מחברת ArtistData המעולה פרסם טיפים מעשיים כיצד לצאת לדרך עם סטארט-אפ של מוזיקה. הטור הראשון מדבר על קביעת מדדים והטור השני עוסק בנכונות לשלם על המוצר.
בשונה מאחרים, מאליגן מתייחס לסטארטאפים שנותנים שירות לאומנים. הוא מדבר על סטארטאפים שהלקוחות שלהם מוזיקאים ולא הקהל.
אגב מעניין לקרוא מהכיוון ההפוך, שיש מי שרואה את מודל הפעילות של חברות סטארט-אפ כמתאים ביותר להתנהלות עסקית של להקות ומוזיקאים. אני יודעת שיש תפיסה שענייני ביזנס מלכלכים את טוהר המוזיקה אבל אחרי שנרגעים נזכרים שבסוף החודש כולם צריכים לשלם חשבונות.

אוקטובר 2010
Dalton Cadwell מי שהיה מנכ"ל imeem, אתר מוזיקה שנסגר אחרי 6 שנות פעילות, מרצה על הכישלון ומסביר למה לסטארטאפים של מוזיקה אין סיכוי להצליח מבחינה כלכלית. לטענתו בתעשיית המוזיקה יש אנשים חכמים ומוכשרים אבל יותר מדי אופטימיים... הרצאה נדירה בכנותה ועמוסה בתובנות של ניסיון מקצועי.
כצפוי התגובה להרצאה הזאת לא איחרה לבוא, מנכ"ל אתר המוזיקה MOG עונה לקדוול: Music Startups Do Work
 
Zero Interest In Music (Startups)
מעל שנה אני עוקבת אחרי הזיגזג בנושא סטארטאפים של מוזיקה, אבל מה שהוביל אותי לכתוב את הטור הזה היא כתבה אחת בלבד שפורסמה לפני שבוע והיתה שונה מאוד מכל השאר כי לדברים שנאמרו בה השלכות דרמטיות יותר מכל משבר כלכלי -
Patrick Bradley איש עסקים גדול בבריטניה, אומר שלמשקיעים אין שום עניין בסטארטאפים של מוזיקה פשוט כי המוזיקה עצמה כבר אינה מוצר כה מבוקש.
לפני שאתם שולחים אותו לעזאזל, בקריאה שנייה אולי תיאלצו להודות בצער שאתם מבינים על מה הוא מדבר.
אנשים צורכים הופעות חיות, תכניות טלוויזיה מוזיקליות, תחרויות ריאליטי וכישרונות... הם רוצים חוויות הקשורות במוזיקה.
 

זה לא עניין טכנלוגי של דיסקים לעומת קבצים או סטרימינג לעומת הורדות. כנראה שהאזנה נטו למוזיקה הולכת ומתמעטת.
"Yes, they’ll still listen but it ain’t premium – give them the experience…"

2 תגובות:

עמי סלנט אמר/ה...

סקירה מעולה ומעמיקה !!


עמי סלנט

עידו שחם אמר/ה...

האזנה נטו למוזיקה הולכת ומתמעטת? אז מה לעזאזל כל האנשים האלה שמסתובבים עם אוזניות ברחוב עושים? יש איזשהי סטטיסטיקה שמגבה טענה חסרת שחר שכזו? אולי התבלבלו שקנייה של מוזיקה הולכת ומתמעטת?

בכל מקרה, פוסט מעניין. לדעתי סטארטאפים מוזיקליים הם כמו סטארטאפים בכל תחום, וההצלחה היא קשה ונדירה לא משנה במה עוסקים.

הוספת תגובה