דפים

יום שישי, מרץ 26, 2010

מוזיקה בסטרימינג – בעד ונגד (סקר)

בשנה האחרונה מדברים יותר ויותר על צריכת מוזיקה בצורת סטרימינג (streaming). כלומר למאזינים אין בעלות על השירים והאלבומים בצורה פיזית או דיגיטלית. הם מנויים בספרית מוזיקה וירטואלית ענקית. תמורת רישום ותשלום לאתרים שמציעים קטלוגים ענקיים של מוזיקה הם יכולים להאזין, דרך הרשת, לשירים שהם אוהבים "המוזרמים" אליהם ללא הגבלה. מדובר על אתרים כדוגמת Lala, Spotify.

למה המודל הזה יכול לעבוד היטב
* רוחב הפס הולך ומשתפר וכמעט לא יהווה בעיה בשנים הבאות מבחינת איכות ומהירות;
* היצע השירים הולך וגדל;
* שירותי המוזיקה הנ"ל אמורים לתפקד היטב עם רשתות חברתיות ומכשירים ניידים, לאחרונה גם התבשרנו שהאינטרנט עומד להגיע גם למכוניות;
* לאנשים נגמר המקום בהארדיסק לאחסון מוזיקה

אז מה הבעיה?

1. אנשים רוצים בעלות
בסקר שערך אתר Mashable (מעל 1000 משתתפים), חצי העדיפו בעלות על המוזיקה לעומת 28% שהעדיפו סטרימינג. בסקר נוסף באתר Hypebot נמצא שוויון בין העדפות המצביעים ואין יתרון לסטרימינג. ובסקר שלישי והגדול מכולם (עשרת אלפים סטודנטים) נמצא ש-75% מהם מעדיפים הורדות ולא תשלום על סטרימינג.

2. לא בטוח שמדובר במודל עסקי טוב
אתר Youzik הישראלי נתן שירותי סטרימינג לקטלוגים של חברות התקליטים הישראליות הגדולות תמורת תשלום חודשי סמלי. בביקורת על האתר כתב גל מור: "בניגוד לרכישת תקליטורים או אף שירים להורדה, קיים מעט מאוד ערך מוסף ברכישת שירות סטרימינג – אף לא אחד מהשירים להם אתם מאזינים נשאר ברשותכם. אז על מה אנחנו מתבקשים לשלם? על אפשרות האזנה שניתנת חינם בתחנות הרדיו ובאתרים בחו”ל, שלא לדבר על הערוצים הפיראטיים"
ואכן, האתר נסגר לפני כמה זמן וסיים את פעילותו.* כמה מכם שמעתם עליו? כמה מכם השתמשתם בו או אפילו הכרתם מישהו שהשתמש בו? זה בסדר, אפילו בלי קשר לסטרימינג גם בבריטניה 85% מהאוכלוסייה מכירים רק את אמזון ו-iTunes למרות שיש כ-20 אתרי מוזיקה בריטיים פעילים, ו-40% לא יודעים לנקוב אפילו בשמו של אתר מוזיקה אחד!

בנוסף, לא בטוח שלמרות התשלום המוזיקאים אכן מתוגמלים כמו שצריך. ערן דינר כתב על הסוגיה המורכבת של הסדרת זכויות היוצרים עם אתרי הסטרימינג שמובילה אותו בלית ברירה לצדד בצד של חברות התקליטים.

3. סטרימינג לעומת רדיו אינטרנט
אני לא מסכימה לטענה שכל רדיו אינטרנט הוא סטרימינג. הקריאה של Mark Ramsey לתחנות רדיו מסורתיות לעשות סטרימינג או הדרך שבא הוא ממליץ לעשות סטרימינג כדי לנצח רדיו-אינטרנט מגיעים ממקום אחר, מתוך שאיפה להרחיב את הגישה לתכנים שלך ולתת שירות מתבקש למאזינים, שפשוט יפנו למקום אחר אם לא תספק להם אותו.
כך גם לגבי הויכוח של להקת Muse עם חברת התקליטים שהסירה את שיריה מאתרי סטרימינג. גם פה נקודת המבט היתה של שיווק או רצון לחשיפה.

אבל בפוסט הזה אני מתכוונת לשירותי סטרימינג שכרוכים בתשלום/מנוי. כי אם משלמים כסף באופן קבוע, מצפים לפתרונות ושיפורים טכניים, מצפים להיצע הולך וגדל של מוזיקה, מצפים שגם האומנים יתפרנסו מהכסף שלך.
מצפים לאתרים שיתנו לנו להרכיב playlist ולבחור את המוזיקה שאנו בוחרים ורוצים לשמוע.
לעומת זאת רדיו-אינטרנט נתפס אצלי כמו המודל הבסיסי של פנדורה או Deezer – תחנה מותאמת אישית שמציעה לי שירים על פי ניתוח העדפות. אמנם הרבה מוזיקה שאני אוהבת, אבל לא לגמרי בשליטתי.

4. לסטרימינג אין סיכוי, ובמילים אחרות "streaming doesn't exist"
מי שהצליח לשכנע אותי בעניין הוא Cory Doctorow. בטור מעולה שכתב - Streaming Will Never Stop Downloading, הוא מחבר את כל הטיעונים ומנתח את המשמעויות. לדעת דוקטורו, סטרימינג פוגע בפרטיות, פוגע בהתפתחויות טכנולוגיות, מבזבז רוחב פס ולא מהווה תחליף לאספני המוזיקה. אפילו שבעתיד נקבל טכנולוגיות "אחסון בענן" (cloud), אנשים תמיד ירצו לשמוע מוזיקה גם במצב offline. אם סטרימינג ימשיך להתקיים, זה יהיה רק לצד ההורדות ולא במקומן.

מה דעתכם? הצביעו בסקר!
האם אתם מאמינים ששירותי הסטרימינג ישתלטו על הרשת והטלפונים הניידים? האם גם לכם נגמר המקום בהארדיסק? ואולי אתם דוקא רוצים שליטה מלאה על הספרייה המוזיקלית שלכם וגישה אליה בכל מצב? או בכלל מאמינים שאספני מוזיקה חייבים עותק פיזי בצורת דיסק או תקליט?


* עדכון 16.4.2010
מייסד יוזיק מסביר מה היו הסיבות לסגירת האתר

19 תגובות:

גיאחה אמר/ה...

איפה האפשרות של "כל התשובות נכונות"? :)

כלומר - כשהגעתי בסוף הפוסט הבאמת-מעולה הזה לסקר עצמו, עצרתי את עצמי וחשבתי: היי, אני מעדיף הכל.

כי אני באמת משתמש בהכל בלי העדפה מסוימת. יש אלבומים שאני שומע בדיסק ובתקליט בבית או באוטו, יש כאלה שאני מוריד ושומע על המחשב או בנגן הנייד שלי, ויש הרבה מוזיקה שאני שומע בסטרים. הכל נכון מבחינתי, אין משהו שאני, אישית, מעדיף יותר מאחרים.

בסופו של דבר מוזיקה היא מוזיקה, וכל אחד שומע אותה בדרך הנוחה לו ביותר בהתאם לסגנון החיים שלו (מי שיושב 12 שעות מול מחשב יכול להסתפק בקלות בסטרימינג בלבד; מי שנוסע ומסתובב המון בטח מעדיף להוריד כדי שהמוזיקה תהיה לו זמינה באייפוד תמיד, וכן הלאה). העיקר שמקשיבים למוזיקה :)

אני יודע שזו לא תשובה, אבל זו התשובה האישית שלי...

קסטה אמר/ה...

גיאחה מבינה את כוונתך, אבל כדי לקבל הכרעה בסקר הניסוח שנקבע הוא "המוצלח ביותר"

ואגב מבחינת הדיסק באוטו, השאלה האם גם כשיהיה אינטרנט או מחשב מובנה באוטו, האם עדיין תרכוש עותק פיזי?

נמרוד אמר/ה...

אני, ואני מניח שגם רבים מהקוראים, אוהב את ספריית האלבומים על המדף, וקצת פחות גם את ספריות השירים המסודרות היטב על המחשב. אבל כל זה שייך לעבר. אין סיבה לשמור אלפי עותקים של אותו השיר על אלפי מחשבים, נתונים לפגעי אובדן המידע והוירוסים. אנחנו לא רחוקים מהיום בו לא תהיה הפרדה בין האופליין והאונליין (למעשה, לא יהיה אופליין כלל), ולא תהיה סיבה לשמור מוזיקה באופן מקומי.

רוב האנשים לא רוצים לקנות קבצים - הם רוצים לקנות שירים (או לעשות מנוי לשירים) - וכל עוד הגישה אליהם נוחה וזמינה תמיד, הם יהיו מרוצים. ואם הם פטורים מכאב הראש של הגיבויים, הסידור, וההעברה בין המחשבים - מה טוב.

ואגב - לא הייתי מתרגש ממספר האנשים שמכירים או לא מכירים שירותי מוזיקה כאלו או אחרים - רוב האנשים כמעט שלא קונים דיסקים, אלבומי mp3 או משתמשים בסטרימינג - הם פשוט מסתפקים במה שיש ברדיו. ככה זה היה עוד לפני המהפכה הדיגיטלית וכך זה נמשך גם אחריה.

רסיבר אמר/ה...

הפוסט המעולה השאיר אותי פעור פה, גם מהסיבה שנעדרה ממנו האפשרות הזו: יש היום תוכמות מעולות, חינמיות או זולות מאוד, לללכידה והקלטה של סטרימינג. ככה אפשר לקחת בעלות ולהשאיר על ההרד דיסק מוזיקת סטרימינג. נכון שזו התעסקות מסוימת, אבל קצרה ופשוטה מאוד. אבל לא רחוק היום בו יתקינו לנו צ'יפ קטן בראש (ז"א לאלה מאתנו שלא נולדו עם אחד כזה) ובקריצה קלה נחליף שיר, ערוץ או סרט...

רועי פוברצ'יק אמר/ה...

אני חושב שמעבר לנושא של אוףליין / אוןליין יש ותמיד יהיה ערך סנטימנטלי לבעלות (לטוב ולרע). כשלא יודעים מה רוצים לשמוע זה תענוג לבהות במדפי התקליטים או בתיקיית המוזיקה במחשב ולהחליט. בסטרימינג כל זה די נעלם (כפי שאני רואה את זה). ההגיון (כמו שנמרוד אומר) הוא הסטרימינג, חוסך גיבויים, מקום על המחשב וכו'. אבל אני חושב שמוזיקה, כפי שהוכח יותר מדי פעמים, היא לא עניין של היגיון. היא עניין של תחושה. אני חושב שיהיה מעניין לשאול "מה יגרום לכם לקנות דיסק פיזי". התחושה שלי היא שנגלה שזה תלוי בכמה האדם מרגיש קרוב למוזיקה עצמה. ואני מכליל בזה גם מעריצי ביונסה ובלק אייד פיז

עמרי לוי אמר/ה...

לפי דעתי שרותים כמו Spotify הם העתיד.
בשביל מה לי לתחזק ספריה מרשימה על המחשב שלי כשאני יכול להכנס ולהקשיב לחנות המוזיקה הגדולה בעולם בכל מקום?
בשביל מה לי לדאוג איך להעביר ולסנכרן 60 ג'יגה של מוזיקה בין מחשבים כשאני יכול להכנס לספוטיפיי מכל המחשבים שלי? מהטלפון הנייד? יש לי אפשרות לסנכרן לאייפוד טאץ' ולשמוע באוטו באופליין בדרך לעבודה?
אני לא צריך לסחוב איתי שום דבר. הכל מחובר לענן ושם יושבת ספריית המוזיקה הגדולה בעולם.
מה אכפת לי איפה יושבים הקבצים? איך הם מסודרים? האם יש להם טאגים, אין להם טאגים... כל העבודה הזו מוציאה את החשק.
שתי לחיצות בספוטיפיי והמוזיקה מתנגנת.

Jim אמר/ה...

גם אני מעדיף, מסיבות אלו ואחרות, את האוסף הממשי שלי. עוד הוכחה לזה היא העובדה שבחודשים האחרונים חפרתי לילות ארוכים באיביי ועוד אתרים בניסיון להשיג את אותם אלבומים שאני כל כך אוהב, אך קיימים אצלי רק בקבצים שהורדתי.

מעבר לעניין הבעלות יש את עניין האיכות: אני לא אודיופיל, אבל יש את אלו שיעדיפו להוריד קבצים איכותיים (flac)מאשר mp3 או לרכוש את התקליט מאשר להאזין לסטרימינג באתר כלשהו.

עופר צ אמר/ה...

טוב, אני טכנופוב ידוע.
בשבילי, הכי טוב זה דיסק/תקליט.
כמו פעם.
אין כמו לבוא הביתה, להתרווח על הספה ולהאזין לדיסק.


מצד שני, מי שאוהב להוריד את השירים שלו למחשב, להעביר אותם לסלולרי, לשדר אותם (דרך הלוויין עמוס או השד יודע איך) למכונית - וממנה בחזרה לטלוויזיה או למיקרוגל, שיבושם לו.

ואגב, לדעתי הורדה בלתי חוקית של מוסיקה מהאינטרנט היא גניבה, בדיוק כמו לקחת לחם מהמכולת בלי לשלם.
וכן, גם אני מוריד, אבל רק לצורך התרשמות. אהבתי - אני קונה, לא אהבתי - אני מוחק.

עידו שחם אמר/ה...

מצטרף לתשובה של גיאחה ב-100% ולכן גם אני הצבעתי אחר.

אם יש משהו שהמפכה הדיגיטלית בעולם המוזיקה לימדה אותנו, זה שאנשים צורכים מוזיקה בכל מיני צורות, ולהכריח אותם לצרוך אך ורק בצורה אחת זה הפסד ידוע מראש. לכן העתיד הוא כל התשובות נכונות. זה בלתי נמנע.

נהיה מנויים לספריה ענקית של מוזיקה. כשנהיה מחוברים לאינטרנט, למשל על הדסקטופ, נשמע אותה בסטרימינג. הסטרימינג הזה יכול להיות לפי אלבום, סגנון, מצב רוח, מזג אוויר, תקופה, מצעדים, מסיבות, בחירות של אושיה ידועה, דברים שחברים שלי שמעו, המלצות אוטומטיות, וכו'.

אהבנו משהו? נוריד אותו לאייפוד שכידוע לא מחובר לאינטרנט ונצא לדרך. גם כשנצא לטייל באיזה מדינה רחוקה שאין בה וויי-פיי בכל מקום נצטרך את ההורדה. או סתם כי בא לנו.

אנחנו אספנים כפייתיים של דיסקים/ויניל? ייצרו אותם במהדורה מוגבלת ומי שרוצה ירכוש אותם. זה יהיה יותר פריטי אספנים שכאלה למעריצים הכבדים או לאודיופילים.

כנראה שתשאר איזשהי מידה של פיראטיות ואנשים שינסו לעקוף את המערכת, כמו שעדיין אפשר לקבל כבלים או שידורי לוויין פיראטיים. אבל בתקווה שהאמנים יקבלו כסף מההשמעות בצורה הגיונית, שספריית הענק הזאת אשכרה תהיה ענקית, נוחה, וחכמה ותציע אופציות יפות להאזנה שטרם אפשר לחוות, והכל במחיר הגיוני, אין שום סיבה שזה לא יהיה סיפור הצלחה מטורף.

יאללה אוטופיה :)

עמיקם סלנט, מידען ועורך תוכן דיגיטלי אמר/ה...

כל שבוע אני מגלה תחנת רדיו אינטרנטית חדשה ואיכותית למדי ואז אוסף התקליטורים שלי נותר מאחור.

פעם רכשתי תקליטורים, היום אני אוסף תחנות רדיו להאזנה באינטרנט.


עמי סלנט

דוויק אמר/ה...

אני עם הסטרימינג. ככל שאני מסתובב יותר, אני מעדיף דווקא לשמוע מוסיקה בשירות הסטרימינג הכי גדול בעולם - יוטיוב.

יניב דיין אמר/ה...

אני מאמין שבעתיד הלא כ-כך רחוק, המוזיקה ותחנות הרדיו יתפתחו לכיוונים של MOD (Music On Demand) דוגמת VOD (Video On Demand) עם כניסות לדיווחי תנועה מגלגל"צ...

אורי זר אביב אמר/ה...

אני מוצא את כל ההתעסקות בסידור וארגון ספריות המוזיקה הדיגיטליות במחשב האישי שלי כסוג של משחק סנטימנטלי. אין אלבום שאני מוריד אשר לא עובר בדיקה מדוקדקת של כל המטה-דטה שלו לפני שהוא נטמע בערימה הכללית, שלפחות בעיני נראית כמו סדר מופתי. (התעסקות שרבים מחשיבים כמיותרת ומסרבלת). אפילו פעם, כשעוד הייתי צורב דיסקים, הייתי גם מדפיס עבורם את הקאבר-ארט, גוזר, משחיל, משוויץ וכו'. סטרימינג הוא רעיון נפלא ופשוט אבל כנראה שלמכור כמוני- פשטות היא לא תמיד ערך עליון. כיום כשהכל נמצא על המחשב אני עדיין מקבל את הערך המוסף שב"לשחק עם החומר". אז עד שהחומר ייעלם סעיף 4 הכי מדבר אלי.

עמרי לוי אמר/ה...

מזל שהדיון עדיין מתקיים כי יש לי דוגמה חיה להוכחה למה לא צריך להוריד מוזיקה:

MGMT החדש הועלה ל Spotify אתמול ואני מקשיב לו עכשיו.
איך אומרים?
מזל שהוא לא מבזבז לי מקום על ההארד דיסק
:-)

ויותר מזל שלא ביזבזתי עליו זמן כדי לסדר לו את הטאגים וכל מיני דברים שאנשים אמרו פה

קסטה אמר/ה...

רסיבר - ברגע ששמרת למחשב, זה בעצם נחשב הורדות לכל דבר, וכבר לא סטרימינג (כלומר מוזיקה שהיא אך ורק ברשת)

אורי זר אביב - אנחנו תאומים :-) יכולתי לשבת אתך שעות על ענייני מטה-דאטה. בתור התחלה לך על תוכנת collectorz שיום אחד אכתוב עליה

אורי זרע ביב אמר/ה...

checking out Collectorz. usually I use tag&rename and another cool one is Atunes! worth checking out. It has features that allow you to re-tag the genre of your music files automatically through lastFM's data.

אנונימי אמר/ה...

כל פורמט הולך.
לא הבנתי על מה הדיון בכלל.

מצידי שישימו לי להקה מתחת לבניין.
בחצר.

לייב.

אנונימי אמר/ה...

אנשים כבר מעדיפים להיכנס ליוטיוב ולהאזין לשירים בחינם. מדוע שישלמו על האזנה בלבד?
להאזין אפשר גם ברדיו והמון אתרים אחרים בחינם.

http://starisborn8.blogspot.com

תומר אמר/ה...

עדיין לא נמצא תחליף עבורי למודל הדיסק הפיזי (דיסק/תקליט). כשמדובר בהוצאה כספית אני מעדיף בבירור תקליט/דיסק על כל דבר אחר.

מצד שני, לאחר רכישת האלבום אני ממיר אותו לפורמט FLAC על המחשב, משום שרוב הסיכויים להאזין לו הם כשאני ליד המחשב וזה נוח, וגם מקטין את הבלאי של הדיסק המקורי.

הדיסק הפיזי נותר כגיבוי לכל צרה שלא תבוא.

סטרימינג נתפס בעיני כטוב בשביל דברים של הרגע, כגון רדיו אינטרנט, או דברים דומים, דברים שאמורים לחשוף ולגרות או לסקור דברים.

אתרים מסחריים שמציעים שירותים אני מסכים להשתמש בשירות שלהם לנוחיותי במידה והשירות טוב, אני לא רוצה שהם יהיו הדרך היחידה שלי להאזין למוסיקה שאני אוהב.

אפשר להשוות את הרעיון הזה לסטרימינג של אוכל, כגון מסעדות למול אוכל ביתי. האוכל הביתי הוא לתפיסתי משהו שאני רוצה שישאר שלי, זה משהו עם פאן אומנותי אישי. זה לא פוסל את הרעיון הנחמד ללכת למסעדות מידי פעם בפעם.

הוספת תגובה