דפים

יום רביעי, אוקטובר 21, 2009

האם להסיר את "פיצוחים" מיוטיוב?

עדכון 18.2.2010
אתמול גבי טרטקובסקי, מעריץ פיצוחים שאף הזמין אותי לטורניר בלתי נשכח של המשחק בביתו (גרסת הקופסה), רשם פה תגובה כי התכנית המדוברת בפוסט הזה למעשה עלתה לאוויר באתר הטלוויזיה החינוכית (פרק 367). בשלב זה מדובר רק בפרק האחרון בסדרת "פיצוחידע" אך בכל מקרה ניר נאמן מופיע לכל אורכו. לאור הדברים הקליפ המקורי שהועלה ליוטיוב שוחרר מחדש לצפייה חופשית. מדובר בקטע ערוך ומקוצר שהרי המטרה מלכתחילה היתה נוסטלגיה משפחתית, אבל עדיין תוכלו לראות את יואב צפיר הצעיר ושוש עטרי במיטבה.
-----------------------------------------------

לאחרונה גיליתי קלטות וידאו עם תכניות עתיקות ובאחת מהן היה פרק של השעשועון ההיסטורי פיצוחים מ-1993. הפרק התמקד בנושא ספרות בקולנוע. מנסח השאלות (הלא פשוטות) ויועץ התכנית היה יאיר רווה המפורסם, שהיה אז סטודנט שנה ג' לקולנוע באוניברסיטה. המשתתפים היו חובבים לצד סטודנטים לקולנוע נוספים שחלקם הפכו מוכרים - ניר נאמן, צחי שפיגל, יואב צפיר.
העליתי קטע של 10 דקות מתוך הפרק ליוטיוב מתוך כוונה לשתף במשהו נוסטלגי ותמים במובן הטוב של המילה, למעשה זו חוויה נדירה בימינו אשכרה להשכיל מחידון טלוויזיוני.
אין דקה בתכנית שמישהו מאפיל או מושך תשומת לב מיוחדת על חשבונה של הכוכבת האמיתית – המנחה שוש עטרי ז"ל, ולמרות זאת להפתעתי שנייה אחרי שפרסמתי בטוויטר את הקישור בדקתי אימיילים וגיליתי שאותו ניר נאמן דורש ממני "להוריד את הקטע מיד". הוא לא דיבר כלל על זכויות יוצרים ולא פנה בשם הטלוויזיה. הסיבה הרשמית היא "התחשבות בפרטיותו".

פיצוחים ביוטיוב
אבל למה?!
ניר נאמן מתעלם מהעובדה שבאינטרנט העניינים רצים מהר ומתגלגלים בלי שהוא או אני יכולים לגמרי לשלוט בהם. למעשה אפילו חשבון היוטיוב הנ"ל אינו שלי. אם זה כל כך קריטי האם היה בא בדרישות דומות לטלוויזיה לא לשדר את התכנית בשידור חוזר? כנראה שלא. אני "מטרה" קלה ונגישה למי שפשוט "לא מתאים לו".

גם אני לא אוהבת להופיע באינטרנט. ההבדל הוא שאני מבקשת עד כמה שניתן מראש שלא יצלמו אותי, ואם בכל זאת צילמו אני פונה לצלמים באופן אישי בבקשה להסיר תמונה (וגם משתדלת להתנסח טיפה פחות בוטה...)
אדם משכיל ובוגר מעל גיל 18 שמצטלם לתכנית טלוויזיה (אי אפשר להאשים הורים שדחפו אותו) למעשה נותן את רשותו שיצפו בו ברבים. אין פה שום סוגיה של פרטיות. אם כיום לא מתאים לו לצפות בזה ההצעה הטובה ביותר היא שלא יסתכל.
קיבלתי תגובות ממשתתף ומשתתפת שמופיעים בתכנית שהקליפ דווקא שעשע אותם. הרי מיותר לציין שההופעה בתכנית החינוכית הזאת מכובדת והולמת ואינה פוגעת בשמו הטוב. למרות חולצה ותסרוקת שהפסיקו להיות אופנתיים, אין חשיפה אישית או שאלות חודרניות מצד המנחה, אין מצלמה נסתרת, בטח שאין עירום או שום עניין מיני, אין עוקצנות וביקורת על אף אחד ולמעשה ניר נאמן עצמו הפגין ידע מרשים וגם הוביל לניצחון שבזכותו שוש עטרי מסיימת בסוף עם המשפט האלמותי "ויש לנו פיצוח!"

ת'כלס
לא הכל זה הכרעה לבית משפט וחוק זה לא תמיד מוסר. בושה ו/או חוסר הומור עצמי הן תחושות מצערות, אך מה לעשות, אנושיות ולגיטימיות. בינתיים הלב שלי הולך איתן ופחות עם הפדיחה שנכנעתי ל"צנזורה" לא מוצדקת.
אפשר היה לטשטש את פניו של ניר נאמן ולהעלות את הקליפ מחדש אבל זה היה מושך יותר תשומת לב מי האדם המסתורי ולכן בסופו של דבר הקליפ הוסר משידור פומבי בתקווה שבעתיד ניר נאמן ישנה דעתו.
מי שירצה לצפות בתכנית פיצוחים (יש לי עוד פרקים) כנראה יוזמן באופן אישי לצפייה ביתית פרטית ולא מסחרית.
ביוטיוב הקליפ הועבר לצפייה private ובכך גם טופלו ענייני זכויות יוצרים לכאורה.
עדיין אשמח לשמוע עוד דעות כיצד יש לפעול באופן עקרוני במקרים כאלה.

17 תגובות:

canna אמר/ה...

פשוט חוצפה!
זהו קטע ארכיוני נדיר שבו מופיעה אחותי, ושנשמר במשפחתי כבר 15 שנים! כשסוף סוף יש את הטכנולוגיה להעביר את החומרים האלה מקלטת אנלוגית לפורמט דיגיטלי ולשתף בהם את המשפחה והחברים בא בנאדם ומחריב את כל הכיף שבדבר
שיתבייש לו

גבי אמר/ה...

אני מסכים שמדובר במקרה מצער, והתרעמות מיותרת.

זאת במיוחד מאחר וכבר ניתן לצפות בתוכניות מלאות של "פיצוחים" באתר הטלוויזיה החינוכית:

http://23tv.co.il/442-he/Tachi.aspx

אורי זר אביב אמר/ה...

אני חושב שעשית את הדבר הנכון. בגלל שהוא ביקש. וזה לא היה פייר מצידו לבקש דבר שכזה. אבל הוא בכל זאת ביקש.

בזמנים המודרנים האלו, תחילת האלף, הגיע הזמן שיתחילו למכור בבתי המרקחת כדורים לחיזוק ההומור העצמי. זה יותר חיוני מברזל וויטמין C גם יחד!

דודי אמר/ה...

סה״כ אני חושב שעשית את הדבר הנכון, למרות שבאמת לא היית חייבת. מרגיז אבל לא הכל זה חוקים יבשים. אגב, הוא יכל לפנות אלייך בצורה עדינה יותר, הרי את לא חייבת לו כלום..

לירון - התכוונת המפתח של בלו-ריי.

טל אמר/ה...

אולי זה סתם כי לא ישנתי טוב בלילה, אבל מאוד מרגיז ומכעיס אותי לגלות שהורדת את הקטע מיו-טיוב, עד כדי כך שאני מתנדב להעלות אותו מחדש, תחת שמי המלא וציון כתובתי.

מילא, אם האיש היה מבקש בנימוס, ומנמק מדוע זה כל כך מפריע לו - אבל מדובר באדם גס רוח, שממש דרש באופן תקיף ותוך איום מרומז, שתורידי את הקטע "מיד", כי לא מתאים לו לראות את זה.

חשוב לי להדגיש שלא הייתי כל כך כועס אם היה מדובר באיזה קטע ששם אותו ללעג - אבל זה ממש לא המצב.

אני חושב שצריך להעניש אותו, רק בגלל שהוא טיפוס מגעיל.

פרנק זעתר אמר/ה...

כמו שאמרת, התגובה שלו מצערת. לצערי תגובות כאלה יגיעו בארץ יותר מאשר בחו"ל. העובדה שאנחנו חיים במדינה קטנה שבה רוב האנשים מכירים זה את זה, אכן הופכת את ה"צנזורה" שאת מדברת עליה לקלה יותר, דווקא בגלל שלא נעים לך מאותו בחור שביקש ממך להסיר וידאו שהוא השתתף בו מרצונו לפני 20 שנה. זה דומה לעובדה שאני עדיין לא מפרסם חלק מהבוטלגים של אינפקציה, רק כי אני מכיר את נגני הלהקה וחלקם (רמז עבה) מתנגד לפרסום. אם לא הייתי מכיר אותם, לא הייתה לי בעיה לפרסם את החומרים. וזו גם הסיבה שברגע שעלה משהו לאינטרנט, כל אחד יכול להוריד אותו ולהעלות מחדש ואז השליטה שלו בבלעדיות החומרת נעלמת.

גיאחה אמר/ה...

שטויות במיץ. באמת צר לי שמר נאמן נבוך לראות את עצמו באינטרנט, אבל אף אחד לא שואל אותו, או צריך לשאול.

הוא הסכים להופיע בטלוויזיה, ובאותה מידה יכול לנסות ולדרוש מהערוץ הראשון שלא ישדר את זה בשידור חוזר (הגיע הזמן להכניס את "פיצוחים" ללופ הלילה באמת, זו תכנית נפלאה).

בקיצור, חופש המידע הוא כוח שמבוכה של איש חצוף אחד לא צריכה לעצור.

אני מצטרף לטל - העלי מחדש את הווידאו, ואם לא את, אני מתנדב להעלות אותו בעצמי בלי שום בעיה. לדעתי לא היית צריכה להסיר את הווידאו, אין שום סיבה. אם אמן לא רוצה להופיע באינטרנט\טלוויזיה, שלא יצטלם.

קסטה אמר/ה...

תודה לכל המגיבים.
אני מאמינה שבסוף הדבר יתגלגל הלאה בלי שום התערבות או נגיעה שלי.
גבי - תודה על האתר, אבדוק אם יום אחד יועלה לשם גם הפרק המדובר

משתתפת בתכנית סיפרה לי אתמול שלמרות האיפור והז'קט המהודר עם הכריות בכתפיים, לאורך כל הצילומים שוש עטרי לבשה מכנסיים קצרים.
מבחינתי התכנית הזאת הפכה פריט אספנים :-)

גבי אמר/ה...

אין בעד מה.

אגב פריט אספנים, אחד מהפרסים הקבועים בתכנית היה משחק "פיצוחים" בגרסה ביתית. אני מוכן לתת עבורו עד חצי המלכות.

שלום אמר/ה...

לגבי, חצי המלכות?? קנינו אותו בחנות צעצועים מיינסטרימית לחלוטין לפני כעשור. האם לא ניתן יותר להשיגו?

גבי אמר/ה...

שלום- נדמה לי שגם יצאה מהדורה חדשה יותר למשחק בזמנו, שחרגה מהעיצוב המוכר של התוכנית. לא נתקלתי באף אחת מהגרסאות מזה שנים, כך שבכל מקרה, הרווחת.

בועז כהן אמר/ה...

מצד אחד, זכותו לבקש שתורידי את הקטע מיו טיוב.

מצד שני, זכותך שלא להוריד.

אי אפשר לשפוט מן הצד רגישויות של אנשים בנוגע לעצמם. שלום חנוך, למשל, דרש שלא לשדר את הגרסה הראשונה של לא יודע איך לומר לך" (שלום חנוך ובני נח, 1973, תקליטון בלבד, סי.בי.אס)

אז מה?

אז הוא ביקש, ואני בכל זאת משדר את זה, כי השיר נפלא, והביצוע מושלם, וזה משהו שנמצא בתקליטיית קול ישראל.

שלום חנוך שונא את השירה שלו באותה תקופה, קול נקי וגבוה מדי, לטעמו. "זה כמו לראות תמונה מביכה שלך מגיל ההתבגרות", הוא אמר.

אז אני מבין אותו, מצד אחד, ומבין יותר את האינטרס הציבורי לשמוע את השיר.

וכמו במקרה שתיארת, גם "לא יודע איך לומר לך" של שלום חנוך ובני נח הוא מביך רק באזני היוצר והמבצע. כל העולם חושב שמדובר בגרסה נהדרת.

אז שלום חנוך לא אוהב את הגרסה ההיא והוא היה מעדיף שהיא תושמד ולא תשודר לעולם, ואני אוהב את שלום חנוך, ואוהב את הגרסה ההיא דווקא, ואני משדר אותה למרות התנגדותו.

דני אמר/ה...

לדעתי אסור לחלוטין להסיר את הקטעים ולא משנה מה!!!
אין זה הנוסטלגיה שלנו וצריך שלמור עליה
חוץ מזה אהבתי את
עיצוב אתרים
אצלך באתר

גבי אמר/ה...

וכעבור מספר חודשים, אתר החינוכית אכן העלה לצפייה את אחד הפרקים בהשתתפות נאמן במלואו:(מס' 367: פיצוחידע- קולנוע)

http://23tv.co.il/442-he/Tachi.aspx

geva אמר/ה...

אךךך, איזה נוסטלגיה!
דרך אגב, המתמודד הפחות ידוע, ניר נאמן, נשאר שנים רבות בחינוכית אחרי לימודיו - במחלקת הפרומו של התחנה.

יוסף וד אמר/ה...

'התחשבות בפרטיותו' היא סיבה לא רציונאלית, קורבנית ופאסיבית-אגרסיבית. לכן יש לדחות אותה.

תגובה אמיתית יותר כמו 'עזבי, פאדיחות, אני נראה כמו פודל', תהיה כנה יותר ומכובדת.

אגב גם הפחד שלך מפני תמונות בא מאותו מקום - בעיה של תדמית עצמית (כלומר הפער בין האופן שאדם רואה את עצמו בעיני רוחו, לצורתו הפיזית האמיתית).
מנסיון אישי אני אומר - הגיע הזמן להתרגל לזה. עדיף להתרגל מאשר להיות מופתעת כל פעם מחדש. מה לעשות - אנחנו מזדקנים.

קסטה אמר/ה...

יוסף וד -
רק רוצה לדייק שאין לי פחד מתמונות וגם לא בעיית תדמית.
לפני עידן האינטרנט לא היתה לי שום בעיה שתמונות שלי יופיעו בעיתונים מודפסים (והיו מקרים כאלה) ומעולם לא התחבאתי ממצלמה.

עניין התמונות קשור לאינטרנט חד משמעית ולא קשור לצורה פיזית אבל זה עניין לטור אחר...

הוספת תגובה