דפים

יום ראשון, ספטמבר 20, 2009

על פורום מוזיקה אלטרנטיבית / דודו המנחם

תקופה ארוכה אני עוקבת בהנאה גדולה אחרי השיחות והמלצות המוזיקה בפורום המוצלח תחת שרביטו של דודו המנחם (davecom), שהחודש זכיתי לפגוש פנים אל פנים בפעם הראשונה בועידת המוזיקה של היינקן. ביקשתי ממנו לכתוב על התכנים, המשתתפים ואיך בעצם מנהלים קהילת מוזיקה. לכבוד ראש השנה, טור אורח חגיגי שמספר על כל אלה וקצת על מאחורי הקלעים של הפורום המיוחד הזה.
מי אלטרנטיבי? הגולשים או התכנים

טור אורח
לכתיבה באינטרנט הגעתי בתקופה די מאוחרת. הכתיבה שלי בפורום מוזיקה אלטרנטיבית ב-Ynet התחילה בסביבות שנת 2005. לפני זה ניסיתי לייסד פורום עלום בשם "אלטרנטיבה" בהייד פארק. הסתובבתי קצת בפורום מטאל באותו אתר אבל מעבר לזה לא הרבה. בטח לא כתיבה רציפה ומודעת לאורך זמן.
מה שאומר שכנראה אני מייצג איזשהו דור יד שלישית של כתיבה אינטרנטית. לטוב ולרע. דווקא כשמסביב מספרים על ירידה בפעילות של הפורומים, שזה "לא מה שהיה פעם", אני כרגיל טומן את הראש בחול ולא כל כך מבין על מה המהומה. זה היה יכול להיות פתטי אם לא הייתי נהנה מזה.

פורום מוזיקה אלטרנטיבית ב-Ynet
למה התחלתי לכתוב בפורום? חיפשתי דרכים לקדם את "אסכולת רוק", תכנית הרדיו שלי ברדיו הר הצופים, שמשדר בתדר 106fm בירושלים וגם באינטרנט. גיששתי אצל כמה מהשדרנים איפה הכי כדאי לפרסם ברשת, ויחד עם חיפושים עצמאיים הבנתי שזה הפורום הכי רציני בשביל הצרכים שלי, שכותבים בו אנשים לרוחי ושהפוסטים בו זוכים למספיק תשומת לב בקהילה שקרובה לליבי בתחום המוזיקה. באותה תקופה ניהלו אותו תמי avha ודני לוזון, אחרי שאושיות כמו דוד פרץ, אורלי "הארגו" ובדלידרוןאבא היתוו את האופי והכיוון של הפורום.

המטרה העיקרית היתה להכנס לתודעה של קהילה רחבה יותר מזאת הירושלמית שהייתי חלק ממנה. גם מבחינת התכנית, ובואו נודה על האמת, גם של עצמי, דרך אותו כינוי שמצאתי ממצה ויעיל: davecom - בגלל שאני דודו (dave) וכאילו com בשביל הרשת. היה לי עדיף להיות מעורב גם בכתיבה שוטפת, בשיתוף של הגולשים בדברים שמעניינים אותי במוזיקה, בהבעת דעה על דברים שקורים בתחום וכדומה, ולא להשאר סתם בגדר מפרסם של תכנית שמי יודע מי יתעניין בה. התחביב הזה הביא אותי מהר יחסית גם לנהל את הפורום, בסביבות המחצית הראשונה של 2008.
זהו אחד ממספר פורומים שמאכלסים את קהילת המוזיקה באתר Ynet. אין לי מושג לגבי נסיבות הקמת הקהילה והפורום, אבל מבחינתי משמעותו היא בריכוז מידע שמסופק ע"י הגולשים לגבי דברים שאפשר להכיל תחת ההגדרה של "מוזיקה אלטרנטיבית". הגדרה זאת אכן בעייתית והנושא עולה בדיונים מחוץ לפורום וגם בתוכו. החל מהשאלה עד כמה הפורום הזה באמת "אלטרנטיבי" או מה זאת מוזיקה "אלטרנטיבית" בכלל, ועד התהיה למה אין בעצם פורום של "מוזיקה" ב-Ynet. יש פורום רוק, ישנו פורום למוזיקה ישראלית ועוד פרומים מפולחים יותר מבחינה של תרבות מוזיקלית.

אני רק יכול לציין שכהגדרה ראשונית הפורום בעיני נועד לעסוק בתחום רחב של יצירה מוזיקלית שעל פניו לא מיוצגת בצורה מלאה בתקשורת הממוסדת בארץ, ב"מיינסטרים" אם תרצו. אמנים, הופעות ואלבומים בתחום כן זולגים לתודעת הקהל הרחב לפעמים, כמו למשל ההופעה של להקת Faith No More האמריקאית בארץ במקביל להופעה של מדונה, וכמובן שאתר Ynet עצמו לא בדיוק מייצג תרבות שוליים במפת התקשורת בארץ. בפורום עצמו עולים לדיון גם נושאים מתחום המיינסטרים באופן די קבוע ללא בושה. ההופעה של לאונרד כהן או זאת של פול מקארטני שהיתה כאן בארץ זכו להתייחסות בפורום בהווה ובעבר. לכן לגיטימיים לגמרי דיונים שמעלים את השאלות מהם גבולות הדיון של הפורום, במה הוא עוסק ומה עושה אותו "אלטרנטיבי".

הגולשים בפורום
בעיני הגולשים באמת הופכים את הפורום למה שהוא. הסיבה שהפורום משך אותי מלכתחילה, היתה העובדה שכותבים בו מוזיקאים מהתחום, אנשי תקשורת וכאלה שגם נוכחים מחוץ לרשת בפעילות בתעשיית המוזיקה, בכתיבה על מוזיקה או תמיכה בפעילות מוזיקלית בארץ בהרבה היבטים. בגלל זה החשיבות של כתיבה בפורום הפכה בעיני באמת להיות כחלק מקהילה של אנשים שאני סומך על דעתם, שיש להם דעה בוגרת ומוצקה על מוזיקה ועל מה זה אומר לאהוב מוזיקה. לקח לי זמן להבין שגם אם אין הרבה תגובות לפוסטים שנכתבים בפורום, כנראה שיש מספר די גדול של אנשים שנכנסים וקוראים את מה שמתפרסם שם.
fuck jack white...
בניגוד למספר פורומים אחרים שיוצא לי לפקוד אחת לכמה זמן, נראה לי שהכח של הפורום הוא בעובדה שלא מסתובבים בו בהכרח ילדים שזה עתה נחשפו לדבר הבא בערוץ MTV2 ומתים לשפוך כמה מילים על האמן שהדליק אותם. וכל זה בלי להעליב. הגולשים הבולטים בפורום, לפחות נכון לעכשיו ובטח נכון לתקופות מוקדמות יותר של קיומו, הם מבוגרים יחסית, אנשים שמנהלים בלוגים עצמאיים, שחוו הופעות של אמנים בחו"ל ואפילו היו או נמצאים בקשר עם אמנים כאלה. במודע או שלא במודע הפורום עוסק יותר במוזיקה לועזית ועכשווית יחסית בתחום הרוק, פולק וגם קצת מוזיקה ניסיונית, אלקטרוניקה וסגנונות דומים.
יש נטייה לתפוס את הפורום כביקורתי יחסית, סרקסטי אפילו, משהו שאני בהחלט לא חושב שהוא דבר רע. לכן בסופו של דבר פורום, מעצם הוויתו, מוגדר כ"תוכן גולשים". זאת השורה התחתונה מבחינת מנהלי האתר, וכנראה גם הגדרה ממצה.

קיים מתח בין התפקיד של מנהל הפורום לבין התפקיד שלו עצמו כגולש. בינינו, זאת חלקת אלוהים קטנה מאוד וכפויית טובה לרוב. העניין הוא שהאיזון הרגיש בין הפנים השונות של מנהל פורום הוא חיוני ודי מורכב. מצד אחד יצירה של אווירה רצינית ועניינית, אבל מהצד השני גם קלילות וכנות, הבעת דעה אישית והתנהגות ככל גולש אחר.
הניסיון גם לימד אותי שאין טעם ויכולת למנוע ויכוחים קשים בפורום. למעשה, בעיני פורום שדברים מתנהלים בו על אי מנוחות, הגולשים מחניפים זה לזה, המנהל טופח לכל גולש על השכם והכל לכאורה נעים ומנומס, הוא כמעט פורום מת.

ומה זה בכלל "אלטרנטיבי"?
לכל אורך תקופת הפעילות שלי בפורום, ליוותה אותי התפיסה המנחה שעיסוק במוזיקה אלטרנטיבית הוא בראש ובראשונה עיסוק ביקורתי במוזיקה. לכן גם פוסטים על ניל יאנג רצים בפורום ללא הפרעה, אבל בעיני עצם העובדה שהכותבים הם אנשים שחשופים גם לסוגים אחרים של מוזיקה מעניקה לפוסטים האלה ערך מוסף ביקורתי. אני עדיין מאמין שמה שעושה "פורום מוזיקה אלטרנטיבית" לכזה, הוא עצם העובדה שכותבים בו אנשים "אלטרנטיביים", אם תרצו, יותר מאשר אנשים שכותבים על "מוזיקה אלטרנטיבית".

בנימה אופטימית אני יכול לציין את היתרון הגדול מבחינתי של פורום על מדור מוזיקה רשמי שמספק אותו אתר. ההודעות הן מיידיות, לרוב חורגות מהמסגרת של "האם יצא אלבום חדש" או האם הנושא רלוונטי או לא. החסרון מבחינת הכותבים הוא כמובן שאין משכורת, ומבחינה רחבה יותר גם חוסר מקצועיות של הכותבים ולעיתים מחסור במימד ביקורתי מנומק ומושכל. אבל לטעמי, ובסופו של דבר, הרבה מהגולשים הבולטים בפורום שאני מנהל מנצלים בדיוק את אותו חופש שאינו קיים בביקורת מוזיקה ממוסדת, ומספקים אבחנות חדות שקשה למצוא תחת המגבלות של כתיבה "מקצועית" על מוזיקה. לצד זאת צריך לצלוח לעיתים ריבים וקללות, טרולים, התקפות אישיות וכאבי לב. ההיבט האבולוציוני של הכתיבה, בהיערמות של תגובות אחת על השניה, בתגובות על תגובות, בחזרה על דיונים קודמים וויכוחים ישנים, מזכירים את החיים יותר מכל דבר אחר. בעיני אלה בכל זאת הרגעים ששווים הכל. אבל לא הייתי מתנגד לקבל על זה גם כסף.

דודו המנחם (davecom) - מנהל מעל שנה וחצי את פורום מוזיקה אלטרנטיבית באתר Ynet. משדר ברדיו הר הצופים בירושלים (106fm). סטודנט ללימודי תרבות. מוסיקאי חובב. כותב את בלוג אסכולת רוק.

2 תגובות:

אורי זר אביב אמר/ה...

נהניתי לקרוא. קופץ לפורום עכשיו מתוך סקרנות.

marco smile אמר/ה...

אלבום חדש לMarco Smile
השני שלו
חנמי להורדה
http://www.mediafire.com/download.php?te4fionckgg

הוספת תגובה