דפים

יום שישי, יולי 17, 2009

תוצאות מוזיקליות במנוע החיפוש Wolfram Alpha

לפני שלושה חודשים הושק מנוע חיפוש חדש שנקרא Wolfram Alpha (ע"ש ממציאו). הוא לא מחליף את מנועי החיפוש המוכרים ובטח לא מתחרה של גוגל. מדוע הוא חדשני? כיוון שכל תוצאותיו עוברות סוג של "חישוב" ומוצגות כתשובה מעובדת, הכוללת במקרים רבים תרשימים וטבלאות. למעשה מדובר במסד נתונים ולא במנוע טקסטואלי. עדיין חסרים בו הרבה נתונים והוא מצריך הקפדה על ניסוח. בקיצור הוא רחוק להיות מושלם אבל אני מסכימה עם גל מור שמדובר רק באב-טיפוס והצגת תכלית, ולדעתי היא מרשימה. במקום שאכתוב הרבה מילים שלא יבהירו הרבה אני ממליצה בחום לראות את סרטון ההדגמה לפני שנעבור לדבר על מוזיקה. לדעתי זו צפיית מומלצת כיוון שאחרי הרבה מאמרים רק בזכותו הבנתי באמת מה זה וולפראם אלפא (להלן: WA) ואיך משתמשים בו והשתכנעתי שהוא מסמן מגמה עתידית. הסרטון קצת ארוך (13 דק') אבל שווה לראות עד הסוף.

Wolfram Alpha ומוזיקה
בפוסט הזה החלטתי בפעם הראשונה לצלם קליפ במקום להציג תמונות. מקווה שהצילום שעשיתי לא מהיר מדי וברור. אז במקביל לקריאת ההסברים או אחרי קריאתם, לחצו על התמונה והמתינו דקה לתחילת הקליפ או לחצו כאן להורדה (זה לא סרטון ההדגמה שדיברתי עליו קודם אלא צילום ת'כלס מהמחשב שלי של התוצאות בהקשר המוזיקלי)

לחצו על התמונה לצפיה בקליפ

כאמור אין טעם לחפש ב-WA טקסטים. החלטתי להקל עליו ולרשום שם של אמן מפורסם, Johnny Cash.
קיבלתי טבלה המציגה את שמו המלא, מקום הולדתו, תאריך לידתו ופטירתו כולל ציר זמן, מה שמאפשר לשאול שאלות כמו לפני כמה זמן/מתי נולד/נפטר קאש. את המידע ניתן לשמור כקובץ PDF.
אם כבר מדגישים נתונים מספריים, ציפיתי לראות מספר אלבומים או שירים שעשה, נתוני מכירות, מיקום במצעדים וכיו"ב. טוב ש-WA מודע לחולשותיו ומצד ימין מראה קישורים רלבנטים לויקיפדיה להשלמת המידע. אגב, מתחת לטבלה יש קישור למקורות המידע מהם נשלפו הנתונים. במקרה של קאש הם נלקחו מאנציקלופדיות וספרי ביבליוגרפיות.

לעומת קאש, כשכתבתי Led Zeppelin המנוע זיהה שמדובר ב- Music Performers אבל הודיע שמדובר בקטגוריה שפיתוחה עדיין נבדק ושאני מוזמנת להצביע בעד פיתוחה! יש אפילו טופס לרשום הערות ובקשות למפתחים ולכן אם חשוב לכם ש-WA ישקיע בכל הקשור לנתונים שקשורים במוזיקה – כתבו והשפיעו.

באופן לא מפתיע בכל הקשור לתווים, אקורדים וסולמות, WA עושה את החיים נוחים. אפשר לרשום את הסולמות והתווים במילים או ע"פ האותיות שמייצגות אותם. התוצאות מציגות את התדר, צורת הכתיבה, השמעת הצליל ועוד. (את ההדגמה בקליפ עשיתי ישירות על עמוד דוגמאות המוזיקה של WA)

בהמלצת WA ניסיתי לרשום שמות של שירים. לאחר כמה ניסיונות כושלים הבנתי שמסד הנתונים אוהב בעיקר להיטים... כשכותבים שם שיר מקבלים טבלה עם שם המבצע, הכותב, המפיקים, חברת התקליטים, שנת יציאה ומיקום במצעד.

כאמור הפרויקט בחיתוליו ומפתחיו מודים שהוא שאפתני. אני לא חושבת שכרגע יעיל לחפש ב-WA אבל כדאי לבדוק ולנסות. אם אתם מגלים אפשרויות חדשות בהקשר של מוזיקה או תעשיית המוזיקה אתם מוזמנים לשתף ולספר לאיזה סוג נתונים הגעתם.
תוכלו לקבל השראה מהפוסט What is music, Wolfram Alpha? בבלוג המוזיקה ChordStrike, בו הכותב הציג ל-WA שאלות מוזיקליות וערך מולו דיאלוג נחמד...

עדכון 13.4.2010
התווסף עמוד שנקרא School Music - מרוכזות בו עשרות דוגמאות מוזיקליות לטובת מורים למוזיקה

1 תגובות:

Shoegazer אמר/ה...

מרתק. תודה עבור ההיכרות

הוספת תגובה