דפים

יום רביעי, יוני 25, 2008

ללמוד וללמד מוזיקה באופן מקוון

למרות שאני מתרכזת בבלוג בעיקר בצד של המאזינים והקהל ואיני מוזיקאית, אשמח לשמוע מה דעתם של מורים ו/או תלמידים של מוזיקה לגבי האפשרות של הוראה/למידה מקוונת.
יש עשרות דוגמאות לאתרים המלמדים מוזיקה - החל ממדריכים תיאורטיים בסיסיים ועד הרצאות ושיעורים מעשיים. השיעורים בחינם או בתשלום כאשר המחיר נע בין 5-10 דולר ותמיד יש שיעורי ניסיון בחינם, בדרך כלל למתחילים. מומלץ לבדוק מי עומד מאחורי האתר אך ברוב המקרים המורים מוסמכים.

באתרים ללמידת מוזיקה יש את המרכיבים הבאים:
טקסט ותווים – הסברים, תיאוריה, אקורדים וכיו"ב
אודיו – קבצים להדגמה והאזנה
וידאו – מורים המעבירים שיעור כללי או מנגנים ומסבירים אודות קטע ספציפי ( 5 דקות עד שעה)
פידבק – פורום, דואל, מערכת תגובות ודירוג, שימוש בתוכנת סקייפ לשיחה קולית או צ'אט סינכרוני

הנה כמה דוגמאות שמומלץ לבדוק:
צ'לו (טקסט ותווים, וידאו)
תופים (טקסט ותווים, אודיו, וידאו)
סקסופון (טקסט ותווים, אודיו, וידאו, פידבק)
פיתוח קול (טקסט ותווים, אודיו, וידאו)
תיאוריה (טקסט ותווים, וידאו)
באס (טקסט)
באנג'ו (טקסט ותווים)
גיטרה היא הכלי הכי פופולרי ומגוון מבחינת דרכי ההוראה. האתר המפורסם ביותר הוא Ultimate Guitar. האתר Chord Book מתמקד באופן לא מפתיע באקורדים ועושה זאת נהדר באמצעות הדמיית פלאש. מהאתר Play Guitar תגיעו לעשרות קישורים נוספים אבל באופן אישי הכי התלהבתי מ-Access Rock.
יש גם אתרים עבור מספר כלי נגינה (וידאו):
video songs – לפי ז'אנרים, המורים הם נגנים מקצועיים
Now Play It – המורים הם המבצעים וכותבי השירים המקוריים!
8notes – פורטל המרכז אתרים וקישורים אך שימו לב שהרמה משתנה

אין בעיה למצוא ברשת גם מידע משלים באתרים שאינם עוסקים במפורש בהוראה אבל יש בהם מדריכים מצוינים. לדוגמא: איך בוחרים גיטרה (כל הרמות); ספרות מומלצת ללמידת ג'אז; טיפים למתופפים; מאגרי תווים (רשימה ענקית). כדאי לדעת שלאחרונה יש מתקפה על אתרי האקורדים. לכן כדאי במיוחד לשתף פעולה עם אתרים כמו Wikifonia בהם השיתוף תחת רישיון Creative Commons.

בקיצור, יש מידע מגוון ואיכותי ואי אפשר להתעלם מהעובדה שהרשת הפכה לזירה שבה אנשים לומדים ומלמדים מוזיקה ברמה כזאת או אחרת וזה כנראה עונה על צורך קיים.
אמנם חסרונות של למידה כזאת ברורים: אין פידבק מיידי ואין מורה שיאזין לנגינה, יעיר ויתקן. מצד שני צריך לזכור שאתרים כאלה לא נוצרו כדי להחליף השכלה מוזיקלית מסודרת ורשמית. מי שרוצה להתמקצע כנגן ודאי יבחר בשיטות למידה אחרות. אבל מי שמבקש לנסות לנגן כתחביב יוכל לחסוך מאות שקלים לפחות עבור השיעורים הראשונים.

מי יודע איך תיראה הרשת בעוד עשור? אולי יהיו פתרונות טכנולוגיים שיפתיעו. רמז לכך אפשר לראות בתוכנה Star Play המאפשרת לחבר את כלי הנגינה למחשב וכך היא מתקנת שגיאות תווים או תזמון. התוכנה הוצגה לראשונה ב-2006 ויש בה עוד תכונות ומאפיינים ששמים אותה איפשהו על הרצף בין קורס למשחק מחשב. תוכנה אינטראקטיבית נוספת ומוכרת יותר היא Ear Master, כלי לפיתוח שמיעה מוזיקלית.

ואם מזכירים תוכנות, אסור לשכוח את אלה המאפשרות לך להיות די.ג'יי מקצועי (כדוגמת Whistler), אפליקציות שהופכות את המקלדת לאורגן כדוגמת Tony-b (אל תתרשמו מהעיצוב הילדותי, זהו כלי רב עוצמה) או מחולל האקורדים היעיל הזה. אלה מקרים המאפשרים להגיע לתוצאות גם ללא מורים ועם הרבה שעות של תרגול.

למרות הדברים, התופעה המקסימה ביותר בעייני היא השיעורים המועברים על ידי אנשים פרטיים באמצעות אתרי וידאו (כמו יוטיוב) מתוך יוזמה אישית וכמובן ללא תגמול. בסרטונים הביתיים תראו תפאורות שונות, סגנונות הוראה משעשעים עד מעולים ואפילו תוכלו לשלוח בקשות לשירים ספציפיים. כל מה שצריך לרשום בתיבת החיפוש הוא "how to play X" או "X lessons", במקום X רשמו כלי נגינה או שם שיר. מרתק לראות את מגוון הגילאים, השפות, הרמות והיכולות.

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

זה באמת נושא מעניין מאוד.
כל דבר שמאפשר לאנשים שמוזיקה מושכת אותם להתנסות בנגינה או שירה הוא נהדר בעיני. אני מניח שלרבים זאת דרך להתחיל באופן לא מחייב מדי, ובסופו של דבר הם עוברים ללמוד עם מורה. זאת יכולה להיות גם דרך יפה לחזור לנגן בכלי שכבר למדת בעבר ואת רוצה תזכורת והדרכה כשאת חוזרת לנגן בו אחרי שנים.
בשבילי האינטנרט מאוד משמעותי בהעשרת ההשכלה המוזיקלית שלי ואני מוצא בו הרבה מידע שעוזר לי להשתפר כנגן ומלחין ומעורר בי השראה. עם זאת, לדעתי לא כל כך יעיל ללמוד יסודות של נגינה או שירה משיעורים אינטרנטיים, כיוון שהמפגש האישי בין תלמיד למדריך (חבר, מורה, מישהו מהלהקה) מאוד משמעותי בעיסוק פיזי כל כך. כמובן שיש נגנים שלמדו הכל לבד ומנגנים נהדר, וגם לא כל אחד צריך או רוצה ללמוד לנגן "טוב" (מושג שקשה מאוד להגדיר) כדי ליצור את המוזיקה שלו, אבל לרובנו יש הרבה מאוד מה להרוויח ממדריך בשר ודם.

לא במקרה, אני חושב, לא מופיעים ברשימה שלך כלים שעצם הפקת הצליל מהם היא אתגר שדורש הדרכה, כמו חצוצרה, טרומבון או חליל צד. כלי נשיפה שכן מופיע בקישורים שלך הוא סקסופון, וזה מסקרן. עיינתי באתר והוא נראה רציני, אבל אני עדיין מפקפק באפשרות של נגן או נגנית לא יוצאי דופן להתקדם באופן משמעותי בנגינה בסקסופון בלי הדרכה.

בעוד שהאמירות האלה נכונות במידה כזאת או אחרת לרוב הכלים, בנוגע לגיטרה אני רואה את הדברים אחרת. על אף שהגיטרה היא כלי שהתפתחה בה טכניקה וירטואוזית ונפלאה שדורשת אימון והדרכה, יש לה מסורת ארוכה של נגינה עממית פשוטה יותר שנלמדת בעל-פה ואתרי האינטרנט שמציעים אקורדים וטאבים ומלמדים נגינה בגיטרה הם פשוט המשך שלה וזה נפלא.
תאוריה, שאין לה צד פיזי כמו נגינה, בהחלט אפשר ללמוד מהאינטרנט, כמו שאפשר ללמוד מספר. כמובן שעדיין יש מה להרוויח ממורה גם במקרה הזה. יש דברים שאפשר לקבל רק בשיעור.

נראה שלוויקיפוניה, האתר לשיתוף תווים, יש פוטנציאל עצום - בעיקר בגלל הוא חינמי אפילו שהוא לא מתחמק מתשלום זכויות יוצרים. כרגע יש שם די מעט מוזיקה, אבל אם המאגר יגדל זה יכול להיות אתר נפלא ושימושי שגם מכבד את היוצרים שהוא מציע תווים שלהם.

הוספת תגובה