דפים

יום שבת, ינואר 12, 2008

לייבל התקליטים קוליפון – עזרה במחקר

בעקבות ההמלצה החמה של עומר שומרוני (בדיעבד אני חותמת על כל מילה), הלכתי בשבוע שעבר לפסטיבל המוזיקה החינמי בקונסרבטוריון שטריקר בת"א. על הפסטיבל בחלק השני של הפוסט, אבל את החלק הראשון התחייבתי להקדיש למחקר על קוליפון שהוצג בהרצאה מאלפת ומהנה במיוחד במהלך הסדנאות שהתקיימו במוצ"ש.

קוליפון
בית חרושת וחברת תקליטים, אולפן הקלטות וחנות (כן, כל הדברים האלה ביחד). עסק שפעל באופן עצמאי ומשפחתי ביפו ודרום ת"א משנות ה-50 עד שנות ה-80 על ידי האחים אזולאי שעלו ממרוקו. במילה "הפעילו" הכוונה שהיו מחפשים ומביאים את האומנים מארצות שכנות או מחפלות בארץ, מקליטים אותם באמצעים בסיסיים ומיידיים, משווקים ומוכרים את התקליטים, ואפילו עובדים בייצור התקליטים עצמם.

האמנים

המוסיקה היתה בעיקר מזרחית (אומנים מפורסמים: ג'ו עמאר, פילפל אל מאצרי, זוהרה אלפסיה, ריימונד אבוקסיס); ים תיכונית ויוונית (אמנים מפורסמים: אריס סאן, טריפונס, לויטרוס, נינו ניקולאדיס, סטאלוס) אך בשנים המאוחרות עבדו עם קוליפון גם גבי שושן, דני ליטני וצביקה פיק. מיותר לציין שהז'אנרים הנ"ל לא היו פופולריים ברדיו הישראלי, למעט להיטים כמו השיר בום פאם וכיו"ב. (לרשימה מקיפה יותר ראו אוסף הקישורים כאן)
אורי וורטהיים מרצה על קוליפון
ההרצאה
הסיפור של קוליפון מרתק כיוון שהוא מתובל ועשיר באינסוף אירועים ואנקדוטות: קנייה עיוורת של מכולה בשוק הפשפשים שהכילה גרמופונים מארה"ב גרמה לפתיחת העסק; בתחילת הדרך חריטת התקליטים התבצעה בחדר האמבטיה עם חיבור לטייפ סלילים; לא רק שלוגו הלייבל עוצב באופן שונה ולא עקבי, היו לו שמות מגוונים (Ron-Ly, A.Z.R, זאקיפון הם אותה חברה בדיוק!); חנות התקליטים ביפו נשרפה והקלטות מקוריות וחוזים עם אמנים הושמדו; הזמר שייח' מואיג'ו שענני החשיש הבלתי פוסקים שלו היו מגיעים לתחנת המשטרה הסמוכה; התחרות בין קוליפון עם "צלילי העוד" לחברת האחים ראובני עם "צלילי הכרם" על השיר "חנהל'ה התבלבלה"; ועוד סיפורים מצחיקים או עצובים שהופכים את הלייבל הזה לצבעוני ומרגש בלי קשר לטעמכם המוסיקלי.
אומנם ימי הזוהר חלפו אך יצחק ודויד אזולאי עדיין מוציאים דיסקים (אם כי בעיקר הוצאות מחודשות של הקלטות ישנות) ומפיצים את הקטלוג שלהם. החנות ברחוב רזיאל עדיין קיימת, קפצו לבקר.

המחקר
את המחקר מוביל אורי וורטהיים – מפיק ואיש סאונד המכונה mixmonster, מלמד בחטיבת האלקטרוניקה של בי"ס למוסיקה הד, נגן בס וחבר בלהקות רדיו-טריפ והתפוחים. וורטהיים הגיע להרצאה עם קלסר מלא בתיעוד (כך למשל קיים ראיון עם אחד מהאחים אזולאי). ניכר שחשוב לו מאוד לשמר את פיסת ההיסטוריה הזאת והוא מגייס חברים וקרובים למשימה: זוגתו אחראית על הצילומים לשקופיות (תשכחו מלאחוז ולגעת בתקליטים), אחיו וקולגות מסייעים לו במציאת ואיסוף התקליטים, ועופר טל – מי שחבר איתו בלהקות הנ"ל ונגן פטיפונים מהולל המכונה schoolmaster, אחראי על הפסקול לאורך ההרצאה וניגן באופן מושכל ומדליק דוגמאות מההקלטות הנדירות.

דרושה עזרה
(אימייל של אורי וורטהיים)
וורטהיים מנסה למצוא ולבדוק כל הקלטה של קוליפון המיתולוגית ומבקש מאוד – חפשו תקליטים אצל ההורים ופשפשו באוספים. תוכלו לאתר על פי שמות האומנים שהזכרתי או לחפש את השם של קוליפון באנגלית או בעברית (ואל תשכחו את השמות המקבילים!) על העטיפות או התקליטים עצמם.
אם יש לכם קשר כלשהו למי שעבד עם קוליפון (זמרים, נגנים, עובדים אחרים), שיוכלו לשפוך אור ולשתף בעוד מידע על הלייבל ואנשיו, מסרו שמות ופרטים ליצירת קשר.
וורטהיים וטל ישמחו להמשיך ולהרצות על קוליפון במסגרות מתאימות שיעזרו להעלות את המודעות ולספר את הסיפור החשוב של הלייבל.


על הפסטיבל (פיסקה אחת והשאר בתמונות)
אירוע מרומם, מרקיד ומעורר השראה (גם בגלל שהיה בחינם) שנמשך יומיים עד שתיים בלילה. מי שלא היה הפסיד רמה גבוהה של ביצועים והגשה. ארגון מופתי ומלא מוטיבציה של אודי רז (מוכר כנגן הטובה של מארש דונדורמה), נמר גולן, מאי אילון וטיאה לוי. התכנית היתה עשירה ומעניינת – אני ממליצה לקרוא אותה כדי להתרשם מההשקעה והאיכות, ולחפש בגוגל ומייספייס את שמות ההרכבים והמרצים – כולם היו מוכשרים ומעולים. כל הכבוד ותודה.

(לגודל מלא של תמונה - לחצו עליה. תמונות נוספות בפליקר שלי. בעתיד יעלה אתר עם קטעי וידאו מהפסטיבל ואתן קישור אליו כאן)

כבר בהתחלה המארגנים נתנו טיזר לפעילות בשיתוף הקהל שתהיה בסוף הפסטיבל עם כלי נגינה ביתיים...
המארגנים
מגדלגו ניגנו יצירות שהלחינו יונתן אלבלק (גיטרה) ושי מאסטרו (פסנתר). על הבאס אור ברקת
מגדלגו
ג'אם פטיפונים מקפיץ ושמח
ג'אם פטיפונים
מוסיקה ערבית קלאסית יפיפייה עם יהודה קמרי על העוד (שגם הסביר על המקצבים והסולמות), איהאב נימר בכינור ותומר צור על תוף מרים
מוסיקה ערבית קלאסית
טריו איסטקלאל עם גרוב מאיסטנבול
טריו איסטקלאל
דואו תופים (רני בירנבאום) וסמפלר (שי ליברובסקי) שנתנו בראש
סמפלר ותופים
להקת Zaka באינדי רוק מלוכלך ועצבני
ZAKA
היישר מעמק יזרעאל ומהופעות בגרמניה, אנסמבל נוער יהודי-ערבי למוזיקה עתיקה ואתנית
אנסמבל יהודי-ערבי
פרקים נבחרים בתולדות הסמפול –הרצאה תזזיתית של שי לבירובסקי
סמפול
מאקלה - מקהלה עממית שחברים בה גם מארגני הפסטיבל. אפשר להזמין אותם להופעות!
מקאלה

11 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמה שאני מקנא בך, זה נראה כל כך כיף!

על מה טריו איסטקלאל מנגנים, לא ברור

ול-
zaka
יש איזה מייספייס או משהו?

קסטה אמר/ה...

טריו איסטקלאל - קאנון שזה לוח עץ עם מיתרים;
במרכז נגן העוד
ומימין כלי הקשה שונים. בתמונה היא מנגנת על כלי בצורת כד שאני לא יודעת מה שמו, זה מייצר קול של באס עמום.

הנה
כתבה בעיתון הארץ על זאקה יש שם גם קישור למייספייס שלהם

אנונימי אמר/ה...

הבהרה: בעקבות חוסר תשומת לב שלי לניסוח שפירסם את ההרצאה, ואף נעשה בו שימוש בפוסט המלבב והמחמיא הזה, התקבל הרושם שחברת קוליפון נסגרה בסוף שנות ה70 ואינה קיימת עוד. זוהי טעות.
הניסוח היה: "קוליפון- לייבל עצמאי של מוסיקה מזרחית שפעל ביפו משנות ה50 עד שנות ה80, בליווי הקלטות נדירות. אורי ורטהים".
אומנם (כפי שביקשתי מפני להוסיף והיא אכן הוסיפה) תור הזהב של הלייבל היה בשנים אלו, אך שניים מהאחים אזולאי (דויד ויצחק-זקי) עדיין מפעילים את החברה על אש קטנה וממשיכם להדפיס דיסקים וקלטות ולמכור אותם בחנותם הנמצאת ברח רזיאל 29 ביפו. אוסיף, שזקי אף מפיק מדי פעם דיסקים חדשים (בעיקר הקלטות של תפילות ופיוטים). מאיר אזולאי הוא הבעלים של אולפני סיגמא הנמצאים כיום במשכנם החדש ברח ראול וולנברג 14.
אני מתנצל בפני מי שנבהל או נפגע מהרושם שהתקבל בטעות, שהלייבל ז"ל\נכחד ולוקח על כך את האחריות. הטעות נעשתה בפיזור דעת וכוונותי טובות.

ולסיום, תודה לנמר גולן ולמארגני הפסטיבל הופלא הזה, שנתנו לי את הבמה להציג את הנושא הזה, לכל מי שנכח בהרצאה, לפני על פרסום הפוסט הזה, לכל מי שקרא, הגיב כתב ומעונין לעזור בנעור האבק מעל הסיפור המרתק הזה והמוסיקה החשובה הזו.
אורי

קסטה אמר/ה...

אורי תודה על התיקון. מצטרפת להתנצלות, הפוסט עודכן.

אנונימי אמר/ה...

1. האם יש עדכונים לגבי מידת השחזור?
2. האם הרעיון זה למצוא את הדיסקוגרפיה בלבד או ממש למצוא תקליטים ישנים ולעשות להם רימאסטרינג?

uri mixmonster אמר/ה...

מר לוויתן היקר.
לא הבנתי את סעיף 1 של שאלתך.
אין לי כוונה לעשות רימאסטרינג של החומר. אגב לחלקו נעשה במשך השנים וחלק מהחומר ניתן להשגה בחנות,על גבי דיסקים, אך לא באיכות אחידה.
אני מסתפק, כרגע, בדיסקוגרפיה: שמות אומנים, שמות קטעים, צילומים של עטיפות ומס. קטלוגיים.

אנונימי אמר/ה...

אורי, הכוונה שלי בשאלה הראשונה היא האם יש רשימת חוסרים מעודכנת?

uri mixmonster אמר/ה...

באופן כמעט מוחלט, מה שחסר לא ידוע :)

Leon Feldman אמר/ה...

למי שרוצה לקבל טעימה מההרצאה - מחר - ספיישל בקול הקמפוס , עם אורי והתקליטים,
שני, שבע בערב
106FM

אנונימי אמר/ה...

שמי חן ואני אספן תקליטים ישנים של מוזיקה מזרחית בעיקר. ברשותי ממש הכל מהכל. מג'ו עמר, חיים משה, שימי תבורי, צלילי העוד צלילי הכרם ועוד... רבים מתקליטיי הם של קוליפון. האמנים המובילים שלהם אז היו בעיקר אורי שבח וצלילי העוד, ועוד כהנה כהנה זמרים תימניים, ערביים והמון המון יווניים. אשמח לעזור או לייעץ אם יהיה צורך בכך. מאוד שמחתי לראות שיש התעניינות במוזיקה של אז ובלייבלים מסויימים, שרק הימים יעידו כמה הם תרמו לנו.

קסטה אמר/ה...

חן נשמע נהדר. בבקשה שלח לי מייל או דרך התקשרות אחרת ואיידע מיד את אורי וורטהיים. תודה

הוספת תגובה