דפים

יום חמישי, ינואר 25, 2007

רדיו בעידן הדיגיטלי (ופודקסט מ-1940!)

1. בספטמבר 2006 הודיעו כי רדיו WOXY נסגר אחרי שנתיים של פעילות. WOXY היא תחנת רדיו שנולדה והתקיימה רק באינטרנט (בניגוד לתחנות רדיו המשדרות גם באינטרנט). בסוף אותו חודש WOXY חזרו. הם נרכשו על ידי LaLa, אתר מוזיקה-רדיו-רשת חברתית שתופס תאוצה.
אבל הפואנטה היא שבעקבות המקרה הזה התברר שהוצאות ההפעלה של תחנת רדיו, גם אם מבוססת אינטרנט (לא מעסיקה הרבה עובדים או שוכרת שטח פיזי) - אינן זולות בכלל. הבעלים לא הצליחו להרוויח מפרסום למרות הפופולריות של התחנה האיכותית ומצד שני ההוצאות תפחו (תמלוגים, רוחב פס וכיו"ב).

2. הדיבור החם כיום הוא על רדיו לוויני ורדיו דיגיטלי. עד שנת 2010 יהיו כמה מדינות באירופה המערבית שיוכלו להנות מרדיו לוויני מותאם אישית. הרדיו הלוויני למעשה כולל כל ז'אנר והוא נטול פרסומות. התשלום מגיע מדמי המנוי של המאזינים. התשובה של הרדיו המסורתי תהיה מעבר לשידור דיגיטלי איכותי. השנה מקווים שתגיע הפריצה הגדולה של הרדיו הדיגיטלי בארה"ב.

3. אך כרגיל בעקבות התפתחויות טכנולוגיות מגיעים חוקים תפלצתיים. בארה"ב מתבשל חוק בשם PERFORM act שיחסום את האפשרות להקליט מרדיו דיגיטלי או לוויני (יחייב את התחנות לעשות שימוש ב-DRM). ארגון ה-EFF מבקש תמיכה ציבורית למנוע את החקיקה הזאת.

MusicDock4. מהצד השני, המציאותי, חברת PopCatcher השוודית מוכרת את המוצר החביב הזה: MusicDock הוא מכשיר שקולט רדיו מהסוג הישן, מזהה את הפרסומות והמלל ומסנן אותם, ומקליט רק את השירים אל הנגן המצורף אליו (בפורמט mp3).

5. בכל מקרה כדאי לדעת שישנה ירידה של כעשרים אחוז בהאזנה לרדיו, בעיקר בקרב הגילאים 18-24 שעל חשבון אותו זמן פנו (כידוע) לאינטרנט ולמדיה הניידת. התוצאה היא, בין השאר, שלרדיו קשה להיות יצרן להיטים והאומנים צריכים להיות אנשי שיווק ממולחים. קראו על זה למשל בהקשר של היוצר John Legend.

6. "The Future of Media. Radio and Broadcasting" - מצגת מומלצת של עתידן-מדיה בשם Gerd Leonhard המסכמת את המהפכה שעוברת על הרדיו המסורתי במעבר ל- Radio 2.0 כולל התייחסות להרגלי האזנה בארה"ב ובריטניה, רדיו פנדורה כפלטפורמה, החיבור לתקשורת הסלולרית ועוד.

7. תוכנת קוד פתוח Campcaster היא מערכת פשוטה יחסית המטפלת בכל היבט אפשרי של שידור רדיו ובעצם מאפשרת לכל אחד להקים תחנת רדיו במחשב האישי בחינם. בתוכנה כבר עושים שימוש קמפוסים וקהילות קטנות בסיירה-לאון הענייה, בה נוסתה התוכנה לראשונה בגרסתה האחרונה.

אבל שימו לב לתחנת הרדיו העצמאית (אנדרסטייטמנט...) מ-1940. Les Paul ו- Earnie Newton הקימו בעזרת השכנים תחנת רדיו בתוך דירה בבנין בניו-יורק.
תרבות הדיור בערבי ששי וראשון הם היו מעבירים הופעה להנאת הדיירים שקיבלו את השידור החי דרך כבלים שהיו מובנים בקירות הבניין אך מעולם לא נעשה בהם שימוש. לפעמים היו קופצים לדירה אפילו מוסיקאים מפורסמים ומשתתפים בנגינה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בואנ'ה, פני, כשאת מתלבשת על נושא, את מתלבשת עליו!

סיקור מקיף ומפנק, תודה!

אנונימי אמר/ה...

פוסט מעניין!

הוספת תגובה