דפים

יום חמישי, יוני 09, 2011

מוזיקה במערכת החינוך – הזמנה פתוחה ליום עיון

אם היו מתייחסים למוזיקה במוסדות חינוך כמו שמתייחסים לספורט אז בבתי הספר היה הרבה ציוד וכלי נגינה, מי שלא היה עוסק במוזיקה היה נחשב קצת עצלן, מוזיקאים מצטיינים היו עוברים בין מוסדות תמורת מיליוני דולרים, היה מימון לתכניות לימוד מוזיקה בקרב הקהילה...
זאת ועוד ברשימה ארוכה שכתב Andrew Dubber שמצביעה על היחס המועדף לספורט במערכת החינוך האמריקאית לעומת מוזיקה ואומנויות. לא נראה שהוא כתב את הדברים כדי להתלונן על המצב אלא כדי להדגים שתעשיית המוזיקה היתה יכולה להיראות אחרת אם מראש הגישה לתחום הזה היתה מתנהלת באופן שונה ומוזיקאים צעירים היו פועלים ומטופחים כבר בתוך מערכת החינוך.

גם בלי קשר לטיפוח מוזיקאים מצאתי דוגמא נדירה בארה"ב שבה בכמה בתי ספר יסודיים ציבוריים באריזונה נקטו במדיניות חינוכית של שילוב מוזיקה ואומנויות בתכנית הלימודים השוטפת לשיפור תהליכי הוראה ולמידה. כלומר הם הפכו את המוזיקה לכלי הוראה/למידה בכל נושא ושיעור במערכת השעות, כולל מתמטיקה והיסטוריה. איך עושים את זה? ראו בכתבה שלפניכם, בהחלט נראה שלילדים כיף. התכנית נקראת
Opening Minds through the Arts (OMA) ואפשר להוריד מסמכים המפרטים את ההישגים, הקווים המנחים ודרכי הפעולה ליישום התכנית.

 
מה בישראל? הזמנה ליום עיון
ביום ראשון הקרוב  (12 ביוני 2011) יתקיים במכון מופ"ת יום העיון מקומן הנה(ע)דר של האומנויות במערכת החינוך.* תהיה התייחסות למחול (עידו תדמור יתארח), אמנות פלסטית, תאטרון וכמובן מוזיקה, בסוף היום יתקיימו גם הופעות. במושבים השונים ידברו על חשיבות האומנויות ותרומתן ועל העדרן ממערכת החינוך והכשרת המורים. ההרצאות המרכזיות בנושא מוזיקה יהיו:
  • חשיבותה של הוראת המוזיקה וילדי הגיל הרך ובית הספר היסודי (ד"ר ורניקה כהן)
  • מצב המוזיקה הערבית בארץ כיום (ד"ר תייסיר חדאד)
  • מעמדה של המוזיקה בחינוך במגזר הערבי והיחס של הממסד לנושא (עאמר נח'לה)
לדעתי ההרצאות מעניינות וכדאי לכם להיות שותפים לדיון על מוזיקה מצד שאולי פחות מוכר. אם אתם מורים, הורים או מוזיקאים שרוצים לקבל תמונה על מקומה של המדינה בחינוך למוזיקה אתם מוזמנים להגיע ביום ראשון החל משעות צהריים למכון מופ"ת בקריית החינוך שבצפון ת"א. ההשתתפות ללא תשלום אך כדאי להירשם כדי להבטיח מקום (כן, אפשר עד הרגע האחרון)
* גילוי נאות: אני מועסקת במכון מופ"ת

1 תגובות:

נורית אמר/ה...

שמעתי על תוכנית ללימוד נגינה בכלים (צ'לו, חליל, כינור) שמתקיימת בכיתות ב' בבית ספר יסודיים בגבעתיים בשיתוף עם הקונסרטוריון העירוני -נשמע מעניין.
http://bit.ly/mPoARU

הוספת תגובה