דפים

יום שישי, יולי 31, 2009

טוויטר ומוזיקה

הפוסט פורסם בחורים ברשת

אתמול פורסמה המלצה על "קסטה" באתר מעריב. זה תמיד נעים ומשום מה גם תמיד מדרבן אותי לכתוב מיד פוסט עדכני המייצג את מהות הבלוג, ולי היה ברור שהיגיע הזמן להגיד כמה דברים על Twitter בהקשר של מוזיקה כיוון שמספר המשתמשים בטוויטר ורמת ההתעניינות בשירות זינקו פנומנלית בשנה האחרונה. (למתחילים - מה זה טוויטר?)

משתמשי טוויטר כצרכני מוזיקה
בחודש שעבר פורסם מחקר על משתמשי טוויטר כצרכני מוזיקה והתוצאות מעניינות. מסתבר שהם "אקטיבים מוזיקלית" יחסית לגולשים אחרים באינטרנט שלא נמצאים בטוויטר.
משתמשי טוויטר רוכשים מוזיקה בסכום הגבוה ב-77% מאשר גולשים אחרים באינטרנט. 33% מהם קנו דיסק בשלושת החודשים האחרונים, 34% קנו מוזיקה ברשת. הם מעורבים הרבה יותר בפעולות מקוונות הקשורות במוזיקה – 33% חברים ברשתות חברתיות מוזיקליות, למשתמש טוויטר סיכוי כפול לבקר באתר מייספייס או רדיו פנדורה, 39% צופים בקליפים ברשת (לעומת 25% מכלל הגולשים). מה לדעתכם הסיבות לכך?

טוויטר כמאגר מוזיקה
נראה שבעתיד טוויטר עשוי להיות סוג של מאגר מוזיקה. אם אתם רוצים להעלות קבצי סאונד ולשתף מוזיקה בטוויטר יש לפחות 10 שירותים המאפשרים לעשות זאת. בין הדרכים המוצעות המוכר והפופולרי הוא Twt.fm.
עם שמות השירותים הנ"ל אפשר גם לחפש מוזיקה בתוך טוויטר, הנה השיטות כיצד לעשות זאת.
לדעתי בעתיד הלא רחוק מתבקש שיהיה מנוע חיפוש ייעודי חיצוני לאיתור מוזיקה בטוויטר. לתמונות זה כבר קרה.
אגב, יש בטוויטר "תחנת רדיו" הזויה הנקראת Twadio. היא שקטה לגמרי (!) ולמעשה רק מציגה רשימת שירים וכך "משתילה" אותם בתודעה כדי שיתנגנו בראש. ליתר ביטחון כל שיר מקבל קישור ישיר לרכישה מקוונת באמאזון...

Twadio – תחנת רדיו אילמת

טוויטר כמאגר מידע על מוזיקה
אפשר לנסות להשתמש בטוויטר כמעין מאגר מידע על מוזיקה. הכירו אפליקציה שנקראת MuZoid שנמצאת בתוך טוויטר ויושבת על יכולות כריית הנתונים של MusicMetric.
ברגע שתשלחו טוויט ל-MuZoid עם שם של זמר או להקה, תקבלו מיד קישור עם רשימת הופעות, דיסקוגרפיה, אמנים דומים ומידע נוסף על האמן.
מלבד זאת זכרו שיש לטוויטר חיפוש מתקדם, וככל שכמות משתמשי טוויטר העוסקים במוזיקה גדלה, ניתן לנצל את היותו "גוגל אנושי" על מנת לחפש בו תכנים הקשורים במוזיקה המתעדכנים בזמן אמת.

כלי חשוב למוזיקאים
גילוי נאות: חשבון הטוויטר שלי שומם. בחיי שאני לא יודעת בדיוק למה. אבל אם הייתי מוזיקאית אין לי ספק שהוא היה פעיל.
באופן טבעי יוצרים ומוזיקאים משתמשים בשירות טוויטר כערוץ לנוכחות מקוונת ויש דעות שהוא בדרך להיות MySpace, והמחמירים גם רואים בו את הקברן של מייספייס...
למרות, ואולי בגלל העיסוק האינטנסיבי שלי במוזיקה ברשת, אני דווקא לא מתלהבת מיד מכל דרך המאפשרת נוכחות מקוונת עבור מוזיקאים (כנראה לא יהיה כאן פוסט על פייסבוק בעתיד הקרוב...) אך במקרה של טוויטר אני חושבת שמדובר בסוג פלטפורמה אידיאלית למוזיקאים.
זה חינם, זה פשוט, ומושלם לאמנים שאין להם משאבי זמן או כסף לתחזק אתר או בלוג. רק זכרו שחשוב לפרסם את העובדה שיש לכם כתובת טוויטר ומומלץ להירשם באינדקסים מתאימים למוזיקאים כמו זה או זה כדי שימצאו אתכם.

אל תסתמכו רק על הדעה שלי, הנה המלצות מגוונות ומעניינות של מומחים בתעשייה:
* 10 סיבות מדוע מוזיקאי צריך טוויטר, טריוויאלי אבל בסיסי
* Andrew Dubber חושב שטוויטר הוא חובה למוזיקאים ומראיין את המוזיקאי והבלוגר Steve Lawson בנושא (אגב דמיון מדהים למאור כהן...)
* מקרה מבחן – 19 אלף דולר רווח נקי לזמרת אמנדה פלמר באמצעות טוויטר
* מדוע טוויטר הכרחי למוזיקאים למרות מייספייס, פייסבוק, לאסט.פמ וכו'

איך לעשות את זה הכי טוב?
* טיפים למוזיקאים לשימוש בטוויטר מאת Lawson הנ"ל
* הדרך המהפכנית של טוויטר בהבניית קהילה של מוזיקאי – מפורט ומומלץ
* מדריך לתכנים המומלצים לפרסום עבור מוזיקאים
* מדריך שפורסם ע"י טוויטר עבור ארגונים מסחריים אבל נאמר עליו שהוא
must read for all musicians and artists
* טיפ לגבי פרסום הופעות – לדעתי קצת היסחפות, גם אם מדובר על ארה"ב

הופעות חיות? - הכירו את TwitterCamp
Greg Rollett ממליץ להכניס את טוויטר גם להופעות חיות באמצעות TwitterCamp, אפליקציה חינמית להצגת טוויטים ממשתמשים מרובים (פועלת בסביבת Adobe Air). מנקודת מבט של איש שיווק, Rollett ממליץ להצטייד במחשב נייד ומקרן וממש בזמן ההופעה להקרין טוויטים על מסך גדול.
הוא מציין שני יתרונות לעניין: ראשית יצירת אינטראקציה עם הקהל ומעורבות שלו בזמן ההופעה. הוא מעיד שזה עבד נהדר במופע צדקה שבו הלהקות כתבו מאחורי הקלעים וענו לשאלות מעריצים.
שנית, מדובר בכלי שמרחיב את גבולות ההופעה בזמן אמת גם עבור מעריצים שאינם נוכחים בה וגם לקהל פוטנציאלי שעוקב אחרי משתמשים שנוכחים בהופעה.
לא הייתי נסחפת ושמה טוויטר ממש על הבמה כדי שיגנוב את ההצגה, אבל בהחלט אפשר לאמץ את זה כתוספת לאירועים גדולים ופסטיבלים (להורדת TwitterCamp ומידע נוסף ראו כאן)

והחסרונות? המוזיקאי טרנט רזנור (NIN), מי שבשנים האחרונות דווקא מהווה מופת ומודל למוזיקאי בעידן הדיגיטלי בהתנהלות העסקית שלו וביחסיו עם הקהל, החליט לאחרונה לסגור את חשבון הטוויטר שלו. רזנור נוטה לקחת הכל מאוד אישי, התעייף ונכנס למסלול חיים אחר לאחרונה. יש סיכוי שחלק מכם יזדהה איתו.

3 תגובות:

rominska אמר/ה...

פוסט מעולה. סחתין עליך
כבר העברתי לכמה חברים מוזיקאים. תודה על השיתוף!

Unknown אמר/ה...

יופי של בלוג

קסטה אמר/ה...

תודה רבה לשניכם

הוספת תגובה