דפים

יום ראשון, נובמבר 16, 2008

שירותי מוזיקה בספריות ציבוריות - סקר

אם טרם שמתם לב לבאנר הסקר, ואולי להשפיע, כיוון שמבטיחה לעשות מאמץ להציג את תוצאותיו למנהלי ספריות מוזיקה ו/או ספרנים בספריות ציבוריות.
ההצבעה הסתיימה, תודה לכל המשתתפים והמגיבים

הייתי רוצה לנצל את ההזדמנות להסביר את הסקר ובהמשך גם לנמק את בחירתי.

הסקר שואל אילו שירותי מוזיקה הכי הייתם רוצים לקבל כמנויים בספריה ציבורית?
אם היה אינסוף תקציב היינו רוצים לקבל יותר משירות אחד ואולי את כל השירותים המוצעים בתשובות, אבל במדינת ישראל התקצוב לספריות ציבוריות מאוד נמוך ולכן יש להכריע ולהצביע עבור שירות אחד בלבד. שימו לב – השאלה אינה מה הכי חשוב בעיניכם, אלא מה לכם כצרכנים הכי שימושי וחיוני לקבל. מנהלי הספריות היו רוצים לדעת כיצד להביא כמה שיותר מנויים ובהתאם היכן כדאי להם להשקיע את הכסף המועט המוקצה לשירותי מוזיקה (אם בכלל).

התשובות האפשרויות לבחירה הן:
השאלת דיסקים – לקחת דיסק הביתה לכמה ימים בדומה למודל של ספרית "המדיטק" או "בית אריאלה".
הורדה חוקית ברשת – פלטפורמה מקוונת שתוקם במיוחד עבור הספריות וניתן יהיה להוריד באמצעותה מוזיקה ממאגרי הספרייה למחשב הביתי (סיסמה למנויים וכו')
ארכיון ושימור – תיעוד חומרים נדירים או מיוחדים אשר ניתן יהיה להאזין להם בספריה (לצרכי מחקר למשל)
ספרות מקצועית ועיון – חומר קריאה, בעברית
מרכז להופעות והרצאות – ברוב הספריות הציבוריות יש חדר גדול או אולם שניתן להתקין בהם מערכת הגברה טובה.
לא צריכות להתעסק עם מוזיקה – במקרה ואינכם חושבים שספריות ציבוריות מסוגלות לתת שירותי מוזיקה טובים ו/או במקרה שאינכם חושבים שתקציבן צריך להיות מופנה לתחום המוזיקה.

הבחירה שלי היתה השאלת דיסקים. הנימוק:
א. הרבה אתרים מאפשרים הורדה חוקית ברשת, וגם הורדה לא חוקית כנראה מרתיעה אחוז קטן. במילים אחרות כבר קיים מענה לאפשרות הזאת, שהולכת וצומחת, וחבל שתקציב המוזיקה של ספריות ציבוריות יופנה לפיתוח ותחזוקת פלטפורמה כזאת.
ב. ארכיון ושימור היא המטרה הכי חשובה בעייני, אבל לא הכי שימושית עבורי באופן יומיומי. בנוסף, התפקיד הזה צריך לדעתי להיות שמור לארכיון הצליל הלאומי ומוסדות אקדמיים אחרים שאמורים להיות הן מומחים והן מתוקצבים בעניין.
ג. ספרות – המצב לגבי עיון בהחלט לא מספק. יש מחסור בידע אודות היסטוריה של מוזיקה וז'אנרים, ביוגרפיות של מוזיקאים ועוד. אם קוראים יזמינו וידרשו ספרים על מוזיקה יתכן ומחלקות העיון יקחו זאת בחשבון בביצוע הזמנות. אבל בעצם כמה ספרים כאלה נכתבו בעברית?
לגבי ספרות מקצועית (תווים, מחקר על מוזיקה) - ספריות מוזיקה אקדמיות צריכות לטפל בכך. בכל מקרה אינני מוזיקאית או סטודנטית למוזיקה ולכן ספרות מקצועית אינה שימושית עבורי, וגם כאן רוב החומר לא יהיה בעברית כך שספק אם ספריה ציבורית תבצע כזה רכש.
ד. מרכז תרבות – תפיסת הספרייה כמרכז תרבות מבורכת בעייני. אלא שהופעות והרצאות בספריות בדרך כלל פתוחות לקהל הרחב תמורת תשלום. אמנם יש משמעות ואווירה אחרת להופעה שאינה במועדון הופעות רגיל, אך בעייני לא מדובר בשירות למנויים אלא בהכנסה חשובה נוספת לספריות. ואם האירוע מסובסד או בחינם סביר להניח שזה על חשבון האמן או המרצה...

אחרי שנימקתי מדוע השירותים הנ"ל פחות קריטיים או לא אמורים להיות מטופלים על ידי ספריות ציבוריות, יותר ברור מדוע הצבעתי עבור השאלת דיסקים - זה השירות היחיד שאין לו תחליף:
לשום אדם פרטי לא יהיה תקציב לרכוש כמות דיסקים אדירה כמו שיש בספריה.
הרכישה הקבועה מהרגע שבו הופיע פורמט הדיסק, יוצרת מאגר אדיר גם לרוחב (רמת כיסוי) וגם לעומק בכל ז'אנר. כבר עכשיו יש ב"מדיטק" עשרות דיסקים שלא תוכלו לרכוש בשום דרך חוץ מחיפושים ביד שנייה.
אני בשום אופן לא מסכימה שהכל אפשר למצוא באינטרנט. זה בפירוש לא נכון (כן, שמעתי על אימיול וסולסיק), וגם יוצא מנקודת הנחה מצערת שתמיד ניתן להתפשר על mp3 על פני איכות דיסק (נתעלם מהערך המוסף של העטיפה והחוברת...)
ובכלל, תתפלאו לשמוע כמה אנשים משתמשים במחשב אבל לא יודעים לחפש מוזיקה ברשת. כמה אנשים בישראל באמת נחשפים למוזיקה חדשה באמצעות בלוגים למשל? (נא לקחת בחשבון קבוצות גיל מגוונות, חשבו על ההורים שלכם)
לסיכום, אין מוסד שיותר מתאים מספריה ציבורית לרכוש באופן קבוע עותקים של תוצרי תרבות ולסבסד אותם עבורנו (דיסק או ספר אינם מותרות כמו בקבוק יין!); המסוגל להגיע, לארגן, לאחסן, להנגיש ולהשאיל לקהל הרחב.

לא מסכימים? יש לכם רעיונות נוספים לשירותי מוזיקה בספריות הציבוריות?בתגובות לפוסט הזה.
הסקר עלה למשך 50 ימים בדיוק ולכן ניתן להצביע עד ליל ה-10 בדצמבר. התוצאות יפורסמו כאן בהמשך.

עדכון 20.2.08 -
"מר לוויתן" מתייחס לסקר ומוסיף הבחנה מעניינת בין הפעולה של השאלת הדיסק להורדת שירים.

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

גם אני מיהרתי והצבעתי "השאלת דיסקים" אבל, במחשבה שנייה - האם אין זה מאמץ מיותר לתחזוקת מדיום שעובר מן העולם? המוזיקה הלו אינה מוחשית (בעיני רוב המאזינים, בכל אופן) ואין יתרון להטבעתה במדיום פיזי. הייתי רוצה לראות מנגנון try before you buy שיאפשר האזנה של מספר מוגבל של פעמים, ואז רכישה.

הוספת תגובה